چقدر طول می‌کشد تا علائم ویروس کرونا پدیدار شود؟

مطالعات نشان می‌دهد که به طور میانگین پنج روز طول می‌کشد تا علائم ابتلا به ویروس کرونا در افراد پدیدار شوند

رایج‌ترین علائم بیماری کووید-۱۹ تب، سرفه خشک و خستگی هستند - Andrej ISAKOVIC / AFP

گونه‌ای جدید از ویروس کرونا اکنون در حال سرایت در سراسر انگلستان است، به ویژه در جنوب شرقی کشور و شهر لندن که دولت را مجبور کرده این مناطق را در محدودیت‌های سطح ۴ قرار دهد تا جلوی شیوع سریع آن را بگیرد. 

ظاهرا این گونه جدید اکنون گونه غالبی است که مردم را مبتلا می‌کند و گرچه بیماری حاصل از آن، علائم متفاوتی ندارد یا به نتایج وخیم‌تری منجر نمی‌شود، اما بوریس جانسون می‌گوید نسبت به گونه اول که در اکثر سال ۲۰۲۰ شاهد شیوع آن بودیم، ۷۰ درصد مسری‌تر است. 

پیتر هوربی، رئیس گروه مشاور تهدیدات نوظهور ویروس‌های تنفسی، تایید کرد گونه جدید ویروس «از نرخ سرایت بالاتری نسبت به سایر گونه‌های شایع ویروس در بریتانیا برخوردار است». 

اطلاعات دولت از ۲۲ دسامبر نشان می‌دهد اکنون حدود ۳۶ هزار مورد ابتلا در روز وجود دارد و ظرف هفت روز گذشته ۲۲۲ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند. این آمار حاکی از افزایشی ۸۴ هزار نفری نسبت به آمار هفته آغازین از ۱۵ دسامبر است. 

با افزایش آمار موارد مبتلا و نزدیک شدن میزان پذیرش در بیمارستان‌ها به اوج آمار آن در ماه آوریل، شاید خیلی‌ها از خود بپرسند چگونه باید بفهمند که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و چه زمانی می‌توانند انتظار بروز علائم این بیماری را داشته باشند؟ 

چقدر طول می‌کشد تا علائم پدیدار شوند؟ 

در اوایل شیوع این بیماری در ماه مارس، مطالعات نشان داد به طور میانگین پنج روز طول می‌کشد تا علائم ابتلا به ویروس کرونا در افراد پدیدار شوند. اما آیا این قضیه هنوز درباره گونه جدید که سریع‌تر سرایت می‌یابد نیز صادق است؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 دولت هنوز در صفحه توصیه‌های خود می‌گوید: «علائم این بیماری می‌تواند تا ده روز طول بکشد تا بعد از آخرین تماس با فرد مبتلا به کووید-۱۹ پدیدار شود.» 

و از «دو روز قبل از» پدیدار شدن نشانه‌های بیماری، یک فرد می‌تواند عامل انتقال آن باشد. 

سازمان جهانی بهداشت گاه‌شمار دقیق‌تری ارائه می‌دهد که می‌گوید: «به طور میانگین وقتی فردی به ویروس مبتلا می‌شود، پنج تا شش روز طول می‌کشد تا علائم آن پدیدار شود، اما این روند ممکن است تا ۱۴ روز نیز به طول انجامد.» 

مراقبت چه علائمی باید باشیم؟ 

کارشناسان پزشکی گفته‌اند هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم گونه جدید نتیجه‌ای متفاوت در زمینه علائم یا میزان وخامت بیماری دارد. سرپاتریک والاس در هفته جاری گفت: «هیچ مدرکی وجود ندارد که ابتلا به ویروس جدید نتیجه متفاوتی داشته باشد.» 

در نتیجه، علائمی که باید مراقبت آن‌ها بود، همان‌هایی هستند که قبلا وجود داشتند. 

سازمان سلامت همگانی می‌گوید سه نشانه اصلی تب بالا، سرفه ادامه‌دار و از دست دادن یا تغییر حس بویایی و چشایی فرد است. مورد آخر یعنی فرد نمی‌تواند چیزی را بو کند یا مزه چیزی را بفهمد یا این که بو و مزه برای او نسبت به حالت عادی تغییر کرده است. 

این سازمان می‌گوید: «اکثر افراد مبتلا به ویروس کرونا حداقل یکی از این علائم را دارند.» اگر هم برای ابتلا به ویروس کرونا آزمایش می‌دهید باید این کار را طی هشت روز اول بعد از بروز علائم در خود انجام دهید. 

سازمان جهانی بهداشت فهرست طولانی‌تری از علائم احتمالی ویروس دارد. گرچه اعتراف می‌کند بعضی از آن‌ها نسبت به موارد دیگر کمتر رایج‌اند. این سازمان می‌گوید رایج‌ترین علائم بیماری کووید-۱۹ تب، سرفه خشک و خستگی هستند. 

علائم کمتر رایج هم این مواردند: درد و کوفتگی، گلو درد، اسهال، التهاب ملتحمه، سردرد، از دست دادن یا تغییر حس بویایی، خارش پوست یا تغییر رنگ انگشتان دست و پا.

© The Independent

بیشتر از جهان