سخنگوی نیرو‌های مسلح سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب کرد

عباس عراقچی: شاید آمریکا پهپاد خودش را ساقط کرده باشد!

AFP

یک روز پس از ادعای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد سرنگونی یک پهپاد ایرانی در تنگه هرمز که در فاصله حدود یک کیلومتری ناو«یو اس اس باکسر» پرواز می‌کرد، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی این ادعا را تکذیب کرد.

به گزارش تسنیم، سرتیپ ابوالفضل شکارچی گفت:«بر خلاف ادعای واهی ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند وهیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است».

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، یک پهپاد ایرانی به ناو باکسر نزدیک شد و به هشدارها توجه نکرد و از آنجایی که این پهپاد یک تهدید برای ناو و خدمه آن به شمار می‌رفت، آن را ساقط کردیم.

ترامپ مدعی شد، این تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز ایران در محدوده آب‌های بین‌المللی است و از کشورهای دیگر می‌خواهیم ضمن محافظت از کشتی‌های خود در آینده برای تامین امنیت دریایی در منطقه با ما همکاری کنند.

اشاره ترامپ به طرح آمریکا برای اسکورت کشتی‌ها و نفتکش‌ها در خلیج فارس است که قرار است در اجلاس امنیت دریایی بحرین با مشارکت ۶۵ کشور مورد بررسی قرار گیرد.

پس از این اظهارات رئیس جمهور آمریکا، خبرنگاران محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک حضور دارد را مورد پرسش قرار دادند و او اعلام کرد هنوز خبری در این زمینه ندارد و موضوع در دست بررسی است.

ظریف همچنین در صفحه توییتر خود نقشه‌ای از جهان منتشر کرد که در آن ایران و آمریکا با خطوط زرد مشخص شده و به نوعی فاصله آنها از یکدیگر را به نمایش می‌گذارد.او بالای این توییت نوشت:«جهت یادآوری!»

چند ساعت بعد، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در توییتر نوشت:«ما پهپادی در تنگه هرمز یا هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم و نگران هستم ناو باکسر به اشتباه پهپاد خودشان را ساقط کرده باشد!»

آمریکا در حالی ادعای سرنگونی یک پهپاد ایرانی را مطرح می کند که یک ماه قبل، پهپاد گلوبال هاوک نیروی هوایی آمریکا به دلیل آنچه که تجاوز به حریم هوایی ایران خوانده شد، با موشک زمین به هوای سپاه پاسداران ساقط شد. موقعیت پرواز این پهپاد موضوع محل اختلاف ایران و آمریکا بود. مقامات پنتاگون تاکید داشتند این پهپاد در حال پرواز بر فراز تنگه هرمز و آب‌های بین‌الملل بوده است. اما سپاه می‌گوید پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود. 

در ماه‌های اخیر امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز با انفجار شش نفتکش در دریای عمان، ایجاد مانع در تردد آزاد کشتی‌ها و هدف قراردادن پهپاد‌ها با تهدید مواجه شده است. قبل از ادعای آمریکا در مورد سرنگونی پهپاد ایرانی، سپاه اعلام کرده بود یک کشتی خارجی را به اتهام قاچاق سوخت در تنگه هرمز توقیف کرده است. این کشتی به نام ریاح از اوایل هفته جاری ناپدید شده بود. 

نخست بلومبرگ خبر ناپدید شدن این کشتی که گفته می‌شود متعلق به امارات متحده عربی است را منتشر کرد. سپس وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، کشتی دچار نقص فنی شده و یدک‌کش‌ها آن را برای تعمیر به آب‌های ایران انتقال دادند. اکنون سپاه می‌گوید آن را توقیف کرده است.