دونالد ترامپ: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم

«راکت‌هایی که سفارت آمریکا در بغداد را هدف گرفت، ایرانی است»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و همسرش ملانیا-SAUL LOEB / AFP

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با انتشار تصویر سه راکت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «روز یکشنبه چند حمله راکتی به سفارت ما در بغداد انجام شد. پرتاب سه راکت با شکست مواجه شد. حدس بزنید راکت‌ها از کجا آمده: ایران. اکنون زمزمه حمله‌های بیشتر به آمریکایی‌ها در عراق به گوش می‌رسد… یک توصیه ایمنی دوستانه به ایران دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، ایران را مسئول می‌دانم. دوباره فکر کنید.»

آخرین باری که رئیس‌جمهور آمریکا چنین تهدیدی را مطرح کرد، قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس هنگام خروج از فرودگاه بغداد هدف پهپادهای آمریکایی قرار گرفت و کشته شد. قبل از کشته شدن سلیمانی، یک پیمان‌کار آمریکایی در نتیجه حمله‌های راکتی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق کشته شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا بر این باور است که این گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند.

با گذشت یک سال از کشته شدن سلیمانی در عراق، ۱۳ دی ۹۸، مقامات آمریکا از احتمال اقدام تلافی‌جویانه تهران سخن می‌گویند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به مرگ سلیمانی وعده انتقامی سخت را داده بود. اما از آنجایی که حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد (پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق) از قبل هماهنگ شده بود، نیروهای آمریکایی به پناهگاه رفته بودند و این حمله که پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی انجام شد، تلفات انسانی بر جای نگذاشت. در مقابل هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه در حالی که باوجود شرایط جنگی منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده بود، هدف موشک‌های سپاه قرار گرفته و همه سرنشینان آن جان باختند.

در یک سال اخیر حمله‌های راکتی علیه منافع آمریکا در عراق ادامه داشته است. اما حمله‌های روز یکشنبه که هنوز هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته، خسارت‌هایی ایجاد کرده است.

روز گذشته فرمانده سنتکام درباره این حمله‌ها هشدار داد. ژنرال مک‌کنزی پیش‌تر نیز از آمادگی آمریکا برای واکنش جدی خبر داده بود.

گزارش رویترز نیز حاکی از آن است که روز گذشته (چهارشنبه) جلسه‌ای با حضور مقامات عالی‌رتبه امنیتی به منظور بررسی نحوه مقابله با این حمله‌ها تشکیل شده است. 

اسکای‌نیوز هم از خروج سفیر آمریکا از سفارت این کشور در بغداد خبر داده است. پیش‌تر گزارش‌هایی مبنی بر خروج نیمی از کارمندان سفارت منتشر شده بود.