«پری‌گل ترین» نخستین افسر پلیس زن بلوچستان

«می‌بالم که اولین افسر پلیس زن در این ایالت هستم»

«در جامعۀ مردسالار، این یک کار چالش‌برانگیز و دشوار است» - عکس از توییتر پریگل ترین

پس از مدت‌ها تلاش و کوشش برای ادامۀ تحصیل و پیوستن به صفوف پلیس، پری‌گل ترین* که از طریق آزمون (CSS) به عنوان اولین افسر پلیس زن، آن هم از ایالت عقب‌ماندۀ بلوچستان پاکستان، انتخاب شد و اکنون یگانه مرام و مقصد زندگی‌اش توانمندسازی زنان است تا بتوانند برای تثبیت و گرفتن حق و حقوق خویش مبارزه کنند.

بلوچستان، فقیرترین ایالت پاکستان، از لحاظ پیشرفت و انکشاف در بدترین حالت قرار دارد و در کنار این همه، از نظر آموزش و تحصیل نیز بی‌نهایت عقب‌مانده است. میزان سواد زنان فقط ۲۴ درصد است. والدین به طور کلی تمایل و علاقه‌ای به تحصیل و آموزش دختران‌شان ندارند و مدارس دخترانه در آن جا بسیار کم است.

اما پری‌گل ترین، با این همه ناملایمات شجاعانه و با موفقیت مبارزه کرد و در نهایت طی ماه گذشته به عنوان دستیار رئیس و ناظر پلیس (ASP) در مرکز استان کویته تعیین و انتصاب شد.

نخستین کاری که وی پس از به عهده گرفتن مسئولیت جدید انجام داد، راه‌اندازی میز ویژه برای تشویق  و ترغیب زنان برای گزارش دادن در مورد سوءاستفاده از ایشان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در گفت‌وگو با عرب نیوز گفت: «تا زمانی که زنان از خانه بیرون نیایند و برای احقاق حقوق خود مبارزه نکنند، هیچ کس حق آن‌ها را نخواهد داد.»

وی افزود: «ما در حال راه‌اندازی برنامۀ آگاهی‌دهی به زنان هستیم تا آن‌ها بتوانند در همکاری با مسئولین پلیس در امر جلوگیری از جرایم و منع خشونت کار کنند.»

او گفت: «زنان همچنین وظیفه و مسئولیت دارند تا به حیث اعضای فعال و مؤثر جامعه، نقش سازنده داشته باشند.»

او با تاکید به زنان گفت: «جامعه ما به آن حد باز و دوستانه نیست که بتواند به شما بستر و فضای مناسب رشد و توانمند شدن را فراهم سازد، بنابراین شما مجبورید موقعیت و جایگاه خویش را خود تثبیت کنید.»

بدون شک، هیچ کس نمی‌تواند بهتر از پری‌گل تلاش و مبارزه کند، زیرا او اولین عضو خانواده‌اش بود که نخست تا کلاس دهم درس خواند و سپس تحصیلاتش را تا کارشناسی به پیش برد. حتی پس از کلاس دهم (Metric)، به دلیل فشارهای اجتماعی مجبور شد به مدت چهار سال در هیات دانشجوی خصوصی تحصیلاتش را ادامه دهد، اما به هیچ وجه منصرف نشد.

با این حال، او شانس خوبی هم داشت و خوشبختانه در ابتدا از حمایت کامل خانواده و بعدها همسرش برخوردار شده است.

او همچنین گفت: «پدر و مادرم بسیار مهربان بودند. آن‌ها با ادامۀ تحصیلاتم موافقت کردند، زیرا من همانند دختران دیگر علاقۀ زیادی به خرید، لباس و بیرون رفتن نداشتم، تنها آرزو و تعهدم پایبندی به کسب دانش بود.»

به گفتۀ پری‌گل: «وقتی بچه‌های هم‌سن و سال من اسباب‌بازی در دست داشتند و لباس‌های نو خود را به نمایش می‌گذاشتند، من فقط کتاب‌های جدید برای نشان دادن به آن‌ها داشتم.»

پری‌گل در یک خانوادۀ پشتون در منطقۀ «پشین» بلوچستان به دنیا آمده است، در سال ۲۰۰۸ از کلاس دهم فارغ‌التحصیل شد و پس از چهار سال تحصیل خصوصی، اخیراً در سال ۲۰۱۴ با اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه ملی زبان‌های مدرن شهر اسلام‌آباد فارغ‌التحصیل شد.

این دستاوردها پری‌گل را بر آن داشت تا به رغم فشارهای اجتماعی، به تحصیلاتش ادامه دهد و برای احراز کرسی دولتی، برای آزمون CSS (خدمات عالی مرکزی) آماده شود.

او گفت: «خانواده‌ام به دلیل موفقیتم در سپری کردن آزمون CSS بی‌نهایت خوشحال بودند، زیرا آن‌ها در جریان تحصیلم شدیداً تحت فشار جامعه قرار داشتند.»

او سریعاً داخل صفوف پلیس شد و اولین افسر زن در تاریخ بلوچستان شد که از طریق آزمون CSS به خدمت پلیس پاکستان درآمد.

او گفت: «رویا و آرزوی همیشگی من این بود که با لباس فرم به مردم خود خدمت کنم.» در کنار این با تأسف اظهار داشت: «از یک سو می‌بالم که اولین افسر پلیس زن در این ایالت هستم، و از جانب دیگر خیلی نگران کننده است که یک زن در سال ۲۰۲۰ توانست این افتخار را به دست آورد، بدین معنا که از چندین دهه بدین سو زنان را از داشتن نقش مثبت در آموزش و جامعه محروم نگه داشته‌اند.»

وی اخیراً گفت: «در جامعۀ مردسالار، این یک کار چالش‌برانگیز و دشوار است، اما من به ارائه خدمت باور دارم؛ فلسفۀ وجودی پلیس، تعهد به خدمتگزاری مردم است.»

* «ترین» نام یکی از اقوام پشتون است.

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان