نقش قاسم سلیمانی در قتل علی‌عبدالله صالح

«هنوز میزان حمایت ایران از انصارالله در قیاس با حزب‌الله بسیار کمتر است»

آرش عزیزی معتقد است که قاسم سلیمانی دستور قتل علی‌عبدالله صالح را صادر کرده است - Ali AL SAADI / AFP

مرکز کارنگی خاورمیانه در مصاحبه‌ای طولانی با آرش عزیزی در مورد کتاب جدیدش، به زندگی‌نامه قاسم سلیمانی و چالش‌های ایران در خاورمیانه می‌پردازد. در این کتاب، قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس به عنوان سایه رهبر جمهوری اسلامی معرفی شده است.

عزیزی در این مصاحبه با استناد به گفته‌های نزدیکان سلیمانی، به افشای نقش وی و دستوراتش برای کشتن علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن می‌پردازد.

نویسنده کتاب «فرمانده سایه: سلیمانی، جاه‌طلبی جهانی ایالات متحده و ایران»، در پاسخ به این سؤال که از کجا می‌دانید سلیمانی دستور کشته‌شدن علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق یمن را صادر کرده، گفت: «دو نفر از نیروهای سپاه قدس به طور جداگانه به من گفتند که آنها نگران سیاست ایران در قبال یمن هستند. علاوه بر این، منبعی در رهبری حوثی به من گفت که این درخواست سلیمانی بوده و گروه انصارالله نیز با آن موافقت کرده‌اند.» عزیزی در ادامه عنوان کرد که باتوجه‌به موثق بودن اطلاعات و همچنین با آنچه من در مورد سلیمانی و روش تصمیم‌گیری وی می‌دانم، این اطلاعات کاملاً با هم سازگار است.

علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن در دسامبر سال ۲۰۱۷ و هنگام خروج از صنعا به دست حوثی‌ها افتاد و کشته شد. او که در ابتدای مناقشه یمن از متحدان انصارالله بود یک ماه قبل از کشته شدنش سیاستی متفاوت در پیش گرفت و در مقابل گروه مورد حمایت ایران صف‌آرایی کرد.

عزیزی در مصاحبه‌اش تأکید کرد که وقتی صحبت از یمن می‌شود، مشارکت ایران چیزی فراتر از یک بازوی حمایتی است. این موضوع دو مؤلفه اساسی دارد: تلاش برای کمک به حوثی‌ها در زمینه‌های نظامی پیچیده‌تر؛ و تلاش برای ایجاد بنیان ایدئولوژیک قوی‌تری برای آنها. به گفته نویسنده اما نیروهای سپاه قدس در یمن و کسانی که من با آنها صحبت کردم رویکرد کاملاً متفاوتی نسبت به یمنی‌ها داشتند، زیرا تحولات یمن را یک خیزش قبیله‌ای و نه اسلامی می‌دانستند. فکر نمی‌کنم ایران منابع کافی برای افزایش نفوذ خود در یمن اختصاص داده باشد.

در بخشی دیگر از گفتگو این نکته مطرح می‌شود، علی‌رغم تعداد فزاینده‌ای از ایرانیانی که برای کمک به حوثی‌ها به یمن اعزام شده‌اند، هنوز میزان حمایت و همراهی ایران از انصارالله نسبت به کمک آنها به حزب‌الله لبنان که به شدت به سپاه پاسداران وابسته است و خودشان آن را تأسیس کرده‌اند، بسیار کمتر است.