کپسول فضاپیمای چین با نمونه سنگ‌های ماه به زمین رسید

به نظر می‌رسد که چین ماموریت پیچیده و فنی چانگ‌ای۵ را بدون مشکل به سرانجام رسانده است

چین در دهه‌های اخیر برنامه‌های فضایی بومی خود را به سرعت گسترش داده است- China Daily via REUTERS ATTENTION EDITORS 

یک فضاپیمای چینی به همراه نمونه سنگ‌های برداشته شده از سطح ماه به زمین بازگشت. پس از چهل سال این نخستین بار است که سنگ‌های ماه به زمین آورده می‌شود. کاوشگر چانگ‌ای۵ دو هفته پس از آن که دو کیلوگرم از مواد سطح ماه را جمع‌آوری کرد، عصر روز پنجشنبه در منطقه شمال مغولستان داخلی چین به زمین فرود آمد.  

این نمونه‌ها به دانشمندان کمک خواهد کرد که درک بهتری از تاریخ تنها قمر زمین یعنی ماه به دست آورند. زیرا دانشمندان بر این باورند که این قطعات جمع‌آوری شده میلیاردها سال از نمونه‌های قبلی که ایالات متحده و شوروی در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی به زمین آورده بودند، جوان‌تر هستند. آژانس خبری دولتی چین به نقل از شی جین پینگ رهبر چین، ماموریت چانگ‌ای۵ را دستاوردی بزرگ ارزیابی کرده که گامی بلند به سوی صنایع فضایی این کشور به شمار می‌رود. 

دولت کمونیستی چین در دهه‌های اخیر برنامه‌های فضایی بومی خود را به سرعت گسترش داده است و اخیرا کاوشگر بدون سرنشین دیگری را نیز برای کاوش در سوی دیگر ماه و همچنین به مریخ ارسال کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیل‌گران می‌گویند به نظر می‌رسد که چین ماموریت پیچیده و فنی چانگ‌ای۵ را بدون مشکل به سرانجام رسانده است. موشکی که در بیست و سوم نوامبر از جزیره جنوبی چین در استان هاینان به فضا پرتاب شد، حامل دو مدول کاوشگر بود که در تاریخ اول دسامبر به ماه رسید. کاوشگر پس از خاک‌برداری و حفر حدودا دو متر از سنگ‌های ماه، آن‌ها درون محفظه دربسته قرار داد تا با رساندن آن به فضاپیما به مدار بازگردد. پس از کاهش سرعت کاوشگر در اثر ورود به جو زمین، کپسول حاوی سنگ‌های ماه با چتر در ناحیه شمال پوشیده از برف به زمین فرود آمد و تیم عملیاتی مستقر در زمین با بالگرد و خودروهای بیابانی، محموله را جمع‌آوری کردند. 

این ماموریت پس از کاوشگر لونا۲۴ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ نخستین باری به شمار می‌رود که در آن انسان موفق می‌شود نمونه‌هایی از سنگ‌های ماه را به زمین بیاورد. متخصصان می‌گویند تحقیقات درباره مواد به دست آمده از ماه، نور تازه‌ای بر پژوهش در زمینه تکامل ماه خواهد افکند.

براد ژولیف مدیر مرکز علوم فضایی مک دانل در دانشگاه واشینگتن می‌گوید: «این نمونه‌ها مانند گنجینه خواهند بود.

به احترام همکاران چینی برای انجام چنین ماموریت دشواری کلاه از سر بر می‌دارم. نتایج علمی که از تحلیل و بررسی نمونه‌برداری‌ها به دست خواهد آمد، میراثی خواهد بود که برای بسیاری از دانشمندان و همچنین برای سال‌های سال باقی خواهد ماند و امیدوارم که جامعه علمی دانشمندان را با خود مشغول کند.» 

این نمونه‌ها همچنین می‌تواند به دانشمندان در دستیابی به درک بهتری از این مساله یاری رساند که چگونه عناصری رایج همچون هیدروژن و اکسیژن -که برای بقای حیات ضروری هستند- در ماه وجود دارند. 

چین در حال حاضر گام بعدی را برای برنامه فضایی بلندپروازانه خود برداشته است. برنامه‌ای شامل ساخت یک پایگاه فضایی دائمی در مدار طی دو سال آینده و همچنین ماموریت رباتیک برای کاوش‌های بیشتر در مریخ.

© The Independent

بیشتر از جهان