دانش آموزان بریتانیایی و خطر خبرهای جعلی در اینترنت

وزیر آموزش می‌گوید طرحی برای مقابله با خبرهای جعلی در دست دارد

pexels.com

وزیر آموزش، دمیان هیندز هشدار داد: آموزگاران مدارس باید دانش آموزان را از خطرات ناشی از «خبرهای جعلی» و اطلاعات اشتباه در فضای اینترنت بهتر آماده کنند.

براساس راهنمای ایمنی جدید برای مدارس که دولت منتشر می‌کند، هر کودک به عنوان بخشی از برنامه اجباری درسی در مورد تائید تعصب‌ها و خطرات آنلاین یاد می‌گیرد.

آموزگاران باید به کودکان کمک کنند آنچه که آنلاین می‌بینند ارزیابی کنند، به آنها چگونگی تشخیص تکنیک‌های مورد استفاده برای متقاعد کردن، چگونگی شناسایی خطرات بالقوه و چگونه و چه وقت حمایت بخواهند، را یاد بدهند. 

دولت گفت این کودکان را قادر می‌کند موثرتر خبرهای جعلی را شناسایی و به آن پاسخ دهند و بین اطلاعات اشتباه سهوی و عمدی تفاوت قائل شوند.

بخش آموزش دولت در بیانیه‌ای گفت: تکثیر خبرهای جعلی می‌تواند اعتماد را تخریب کند، به فرهنگ یادگیری صدمه وارد کند و تضعیف کنجکاوی را به همراه داشته باشد.

آقای هیندز گفت، اینترنت پخش جعلیات را یا به صورت عمدی یا سهوی بسیار آسان کرده است.

او به همراه وزیر بهداشت مت هنکاک روز دوشنبه در نشست رسانه‌های اجتماعی و آسیب‌های آنلاین شرکت می‌کند.

یکی از عناوینی که دولت مایل است مطرح کند، جنبش ضد واکسن است.

وزیر آموزش گفت: «امروز ما با شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مجازی به چگونگی جلوگیری از گسترش مطالب گمراه کننده در مورد واکسیناسیون می‌پردازیم، اما این مسئله خیلی بزرگتر از این است، و بدون اقدام قوی و جمعی، وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد.

«اعتبار نهادها و شرکت‌ها و خود دموکراسی لیبرال می‌تواند به سرعت با پخش به اصطلاح «خبرهای جعلی» فرسوده شود. از زمان‌های قدیم، تبلیغ کنندگان تلاش کرده‌اند تا حقیقت را دستکاری کنند، اما در عصر اینترنت، این تکنیک‌ها نه فقط در دسترس دولت‌ها، بلکه در دسترس گروه‌های کارزار و افراد هم هستند. و تأثیرات شبکه‌های اجتماعی و قدرت «پسند»[یک پست]، به این معنی است که به کمک لایک‌ها پخش خبرهای جعلی سریع و سریع‌تر می‌شود.

«چیزی که به عنوان اطلاعات غلط آغاز می‌شود - جعل عمدی اطلاعات - از طریق اطلاعات نادرست تکرار می‌شود - بیان یا انتقال چیزی است که باور دارید درست است،  اما در واقع این طور نیست.»

او افزود: «منابع قابل اعتماد از همیشه مهم‌تر است. برای اطلاعات بهداشتی، به وضوح این به معنای خدمات بهداشت ملی (ان اچ اس) است. برای خبرها، جوانان باید منابع مورد علاقه خود را به کار گیرند، اما مهم‌ترین چیز این است که هشیار باشیم.

«ما به شرکت‌های فن آوری نیاز داریم که این کار را ساده‌تر کنند - اما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که جوانان رسانه‌های جدید را درک می‌کنند. به همین دلیل ما مطالب جدیدی را به مدارس ارائه می‌کنیم که ترکیبی از برنامه‌های مربوط به روابط، شهروندی و رایانه است. بچه‌ها فقط در مورد اینکه اسپوفر یا عروسک خیمه شب بازی چه هستند یا چه عنوان‌هایی برای فریب شما برای کلیک کردن روی لینک‌ها طعمه‌اند، یاد نمی‌گیرند. آنها درباره اینکه چگونه به اصطلاح تائید تعصبات کمک می‌کند مطالب به طور گسترده پخش شوند و چرا کسی ممکن است بخواهد از همان آغاز حقیقت را منحرف کند، یاد می‌گیرند.»

اوایل سال آینده دولت آموزش بهداشتی ایجاد می‌کند که حاوی مطالب مربوط به رفاه جسمی و روانی ـ اجباری برای همه ـ است، همراه با معرفی آموزش روابط، اجباری برای دانش‌آموزان ابتدایی و روابط و آموزش جنسی در دانش آموزان سنین بالاتر. هدف این است که هر کودک در مورد ایمنی و آسیب اینترنت در کنار اهمیت سلامت روان بیاموزد.

دانش آموزان در مورد ایمنی اینترنت در مراحل مختلف برنامه درسی از جمله مراحل کلیدی ۳ و ۴ آموزش داده خواهند شد.

© The Independent

بیشتر از جهان