گفت‌و‌گوی تلفنی روح‌الله زم با دخترش ساعاتی قبل از اعدام

روایت دختر و پدر روح‌الله زم از آخرین گفت‌و‌گوی تلفنی

دبیرکل یونسکو گفت، اعدام زم «پیامی ترسناک» برای آزادی بیان و نخستین اعدام یک روزنامه‌نگار در جهان در ۳۰ سال اخیر است-عکس از توییتر نیاز زم

محمدعلی زم، پدر روح‌الله زم، مدیر آمدنیوز در صفحه اینستاگرام خود فایل‌های صوتی را منتشر کرد که نوه‌اش، نیاز، پس از گفت‌و‌گوی تلفنی با پدرش در روز اعدام- برای او ارسال کرده است.

همزمان نیاز زم متن گفت‌و‌گوی تلفنی با پدرش را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد.

به گفته نیاز زم، روح‌الله زم ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد شنبه ۲۲ آذرماه (به وقت تهران) با او تماس گرفته است. روح‌الله زم در این مکالمه تلفنی که پنج دقیقه به طول می‌انجامد، از دخترش می‌خواهد فارغ از هر اتفاقی به تحصیل ادامه دهد و مراقب مادر و خواهرش باشد. در بخش دیگری از این مکالمه روح‌الله زم به دخترش می‌گوید: «ممکن است دیگر هرگز همدیگر را نبینیم، اما در روز قیامت حتما خواهیم دید.»

دختر زم پس از این گفت‌و‌گوی تلفنی برای پدرپزرگش در ایران پیام صوتی ارسال می‌کند و از نگرانی خود درباره احتمال اجرای حکم اعدام پدرش می‌گوید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فایل صوتی که در صفحه اینستاگرام محمدعلی زم منتشر شده، نشان می‌دهد که نه او و نه خانواده زم در فرانسه از اجرای حکم روح‌الله زم در روز شنبه اطلاع نداشته‌اند.

با این حال دادسرای انقلاب می‌گوید، «اعدام زم طبق ضوابط و قوانین» اجرا شده است.

نیاز زم در این فایل صوتی به پدربزرگش می‌گوید که احساس کرده پدرش در حال انجام آخرین مکالمه است و دارد خداحافظی می‌کند.

محمدعلی زم در پاسخ به نوه‌اش در یک فایل صوتی دیگر می‌گوید که در ملاقات اخیر به رغم هشدار مسئولان، تایید حکم اعدام را به پسرش اطلاع داده، اما تاکید کرده که مراحل بعدی و قانونی پیش رو است. او می‌گوید که «امروز و فردا داریم اعاده دادرسی می‌کنیم.»

روح‌الله زم که همراه با خانواده‌اش در سال‌های اخیر ساکن فرانسه بود، مهرماه ۹۸ در جریان عملیاتی که هنوز جزییات آن روشن نیست به داخل ایران منتقل شد. وزارت اطلاعات می‌گوید، «سربازان گمنام امام زمان او را به داخل ایران هدایت کرده‌اند.» باوجود انتقادهایی که درباره آمدنیوز مطرح بود، این کانال تلگرامی تحت هدایت روح‌الله زم، نقش مهمی در اطلاع‌رسانی در جریان اعتراض‌های مردمی در ایران داشت. از همین رو روح‌الله زم با ۱۳ مورد اتهامی شامل اقدام علیه امنیت ملی مواجه و به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام زم در شرایطی اجرا شد که خانواده و وکیل تسخیری‌اش در جریان نبودند و فرصت نوشتن وصیتنامه نیز به او داده نشد. کیهان در یادداشتی نوشت: «هزینه اقدام علیه امنیت ملی پایین آمده بود، زم را اعدام کردیم.»

شماری از سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی و بسیاری از کشورهای از اروپا تا آمریکا و کانادا اعدام روح‌الله زم را محکوم کردند. دبیرکل یونسکو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعدام زم «پیامی ترسناک» برای آزادی بیان و نخستین اعدام یک روزنامه‌نگار در جهان در ۳۰ سال اخیر است.