تلاش سناتور ارشد جمهوری‌خواه برای ممانعت از بازگشت آمریکا به برجام

«پیوستن دوباره به توافق، مخرب‌ترین تصمیمی است که دولت بایدن می‌تواند در ارتباط با ثبات خاورمیانه اتخاذ کند»

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه- Bill O'Leary-Pool/Getty Images/AFP

یک عضو ارشد مجلس سنای آمریکا از حزب جمهوری‌خواه از تلاش خود برای ممانعت از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران خبر داد.

لیندسی گراهام روز چهارشنبه در رشته توییت‌هایی نوشت، «سخت تلاش می‌کنم تا در مورد تصمیم احتمالی بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در سنا رأی‌گیری انجام شود.»

به عقیده این سناتور جمهوری‌خواه مخالف برجام، «پیوستن دوباره به توافق، مخرب‌ترین تصمیمی است که دولت (جو) بایدن می‌تواند در ارتباط با ثبات خاورمیانه اتخاذ کند.»

وی گفت سنا باید موضع خود را در این زمینه به روشنی و به طور رسمی اعلام کند.

با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، احتمال بازگشت واشنگتن به برجام تقویت شده است. وی معاون باراک اوباما رییس جمهوری سابق بود که برجام در دولت آنها حاصل شد.

وی گفته است که آمادگی دارد در صورت بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای خود، آمریکا را به برجام بازگرداند،  تا نقطه آغازی برای گفت‌وگو درباره مسائل دیگر شود.

ایران می‌گوید اگر آمریکا به برجام بازگردد و تعهدات خود را کامل اجرا کند و شرایط را به پیش از آغاز دولت ترامپ بازگرداند، تهران نیز به تعهدات خود باز خواهد گشت.

سنای آمریکا صد عضو دارد که جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار داشتند. در انتخابات سیزدهم آبان جمهوری‌خواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی را کسب کردند.

تکلیف دو کرسی باقیمانده و توازن قدرت در سنا، در دور دوم انتخابات در ایالت جورجیا، که قرار است روز پنجم ژانویه (شانزدهم دی ماه)  برگزار شود، مشخص خواهد شد.