گروه ۱+۴ خواستار پیروی کامل ایران از تعهدات خود در برجام شد

عباس عراقچی بار دیگر تکرار کرد که تهران حاضر است پس از بازگشت آمریکا به برجام تعهدات خود را از سر گیرد

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تیر ۱۳۹۴ موفق شدند بر سر برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز جمهوری اسلامی به توافق برسند-JOE KLAMAR / AFP

پنج قدرت جهانی باقی مانده در برجام روز چهارشنبه از ایران خواستند با معکوس کردن اقداماتی که در نقض آن توافق انجام داده است، به طور کامل از تعهدات هسته‌ای خود پیروی کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس این خبر را از قول یک مقام آلمانی و پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام، که امروز به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد، اعلام کرد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از سال‌ها گفت‌وگوهای دیپلماتیک با ایران، اواخر تیر ۱۳۹۴ موفق شدند بر سر برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز جمهوری اسلامی به توافق برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با این استدلال که تهران روح توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام را نقض می‌کند، پس از راهیابی به کاخ سفید واشنگتن را از آن خارج کرد.

ایران ضمن رد این اتهام و با بیان این که در آن توافق باقی خواهد ماند، اعلام کرد در پنج گام از تعهدات برجامی خود عبور خواهد کرد؛ اقدامی که انتقاد طرف‌های باقی مانده را در پی داشت.

نشست امروز کمیسیون برجام، در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت‌های امور خارجه‌ ایران و پنج قدرت باقی مانده در توافق، که از آنها با عنوان گروه ۱+۴ یاد می‌شود، برگزار شد.

به گفته ماریا آدبار سخنگوی وزارت خارجه آلمان، بررسی اجرای توافق و درخواست کشورهای اروپایی از حکومت ایران برای بازگشت کامل به تعهدات خود، دستور کار این نشست بود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران بار دیگر تکرار کرد که تهران حاضر است پس از بازگشت آمریکا به برجام و تغییر وضعیت به پیش از دولت ترامپ، تعهدات خود را از سر گیرد.

به دنبال پیروزی جو بایدن - معاون باراک اوباما رییس جمهوری سابق که برجام در دولت آنها حاصل شد - در انتخابات سیزدهم آبان در آمریکا، امیدها برای حفظ برجام افزایش یافته است.