پزشکی قانونی بریتانیا، تحقیق درباره مرده‌زایی

نوزادی به دلیل «فشار شدید» هنگام زایمان با فورسپس جانش را از دست داد

تخمین زده می‌شود در بریتانیا از هر ۲۲۵ زایمان، یک نوزاد مرده به دنیا می‌آید که معادل با ۳۴۰۰ نوزاد در سال است. پزشکی قانونی اجازه تحقیق روی کودکانی که مرده به‌دنیا می‌آیند، ندارد- Getty Images/AFP

یک دکتر پزشکی قانونی بعد از مرگ یک نوزاد در اثر «فشار شدید» ناشی از استفاده از فورسپس (نوعی انبر خاص پزشکی) هنگام  زایمان در بریتانیا، از هیات‌دولت خواست تا در مساله ممنوعیت تحقیق درمورد نوزادانی که مرده متولد شده‌اند،  تجدیدنظر کنند.

کارولین بیسلی مورای، دکتر ارشد پزشکی قانونی، بعد از آن ‌که مجبور شد از رسیدگی به مدارک مرگ نوزادی به نام فردریک تری، که فِردِی خوانده می‌شد، دست بردارد، به وزیر دادگستری نامه نوشت. این نوزاد در یکی از بیمارستان‌های بخش اسکس، تحت مراقبت بود و در ۱۶ نوامبر سال گذشته درگذشت.

تحقیقاتی درباره مرگ او از ماه سپتامبر آغاز شد؛ بعد از این که مشخص شد فِرِدی در اثر آسیب به جمجمه در حین زایمان و از دست‌دادن یک‌پنجم خونش در اثر شکستگی جمجه درحین تلاش برای به‌دنیا آوردنش، جان خود را از دست داده است.

در گزارش پزشکی قانونی آمده است: «نوزاد فردریک جوزف تری، از طریق زایمان سزارین به دنیا آمد. وقتی اقدام به زایمان با فورسپس، در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ با ناکامی مواجه شد، مرگش بعد از ۴۰ دقیقه تلاش برای احیای او، رسما تایید شد. مدارک نشان می‌دهد طی زایمان ناموفق با فورسپسِ صدمه‌های جدی در جمجمه و مغز نوزاد ایجاد شده است. در غیر این صورت او می‌توانست کاملا سالم و سلامت به دنیا آید.»

این دکتر افزود که جراحت‌های وارده حاکی از «اعمال فشار شدید» هنگام اقدام به زایمان با استفاده از فورسپس بوده است. فورسپس نوعی انبر فلزی خمیده‌ است که دور سر نوزاد محکم می‌شود و برای کمک به بیرون کشیدن نوزاد در زایمان طراحی شده است.

پیگیری بیشتر درباره این تحقیق باید متوقف می‌شد، چون بر اساس قانون، پزشکی قانونی اجازه تحقیق درباره نوزادان مرده را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پزشک در بخشی از گزارش خود نوشت: «اگر این تحقیق با اتکا به مدارک و توضیح‌های ارائه‌شده و نحوه درمان و مراقبت از نوزاد و والدینش در زمان زایمان بررسی می‌شد، یاری‌گر بود. در حال حاضر قانونی برای صدور مجوز تحقیقات پزشکی قانونی درباره نوزادان مرده وجود ندارد. در ماه مارس ۲۰۱۹، دولت دریافت مشاوره‌ای درمورد تحقیقات پزشکی قانونی در زمینه مرگ نوزادان را در نظر گرفت. اگر همین رویه پیش رود، فارغ از این که تصمیم قضایی نهایی چه باشد، بسیار یاری‌رسان خواهد بود.»

خانم بیسلی مورای، در تحقیقات خود به ۱۱ مورد نگران‌کننده درباره مرگ این نوزاد اشاره کرده است، که عبارتند از:

- فشار زیاد هنگام استفاده از فورسپس

- فقدان ارزیابی خطر قبل از اقدام به زایمان

- اقدام به زایمان با فورسپس درحالی‌که تشخیص داده نشده است که نوزاد در موقعیت اشتباهی قرار دارد

- نگرانی درباره میزان استفاده و به‌کارگیری پزشکان جایگزین و کارمندان مدیریت در بخش زایمان

- نیاز به یک زنگ خطر در واحد نوزادان

- دقت و صحت ثبت مدارک

- آموزش‌ها و اقدامات انجام‌شده در زمینه ارتباط میان کارمندان بهداشتی حاضر در اتاق زایمان

- آموزش‌ها و اقدامات انجام‌شده در زمینه ارتباط با خانواده

- در دسترس و پایدار بودن تجهیزات احیای نوزاد و اقدام‌های مشابه در بخش زایمان

تخمین زده می‌شود که در بریتانیا از هر ۲۲۵ زایمان، یک نوزاد مرده به دنیا می‌آید که معادل با ۳۴۰۰ نوزاد در سال است.

واحد تحقیقات ایمنی نظام بهداشتی هشدار داده است، با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، موارد نوزادان مرده‌متولدشده افزایش یافته است. قرار است از آغاز سال آینده میلادی، تحقیقاتی در این‌باره انجام شود.

بنیاد اوقاف بیمارستان‌های «مید اند سود اسکس»، پیش‌تر در سال جاری نیز با انتقادهایی درباره برقراری ایمنی زایمان مواجه شده بود. بعد از آن که شش نوزاد برای جلوگیری از آسیب مغزی، نیازمند به قرار گرفتن در محیطی خنک شدند، بازرسان درباره وضعیت بیمارستان باسیلدون اظهار نگرانی کردند.

پیش‌تر در ماه جاری، کمیسیون کیفیت مراقبت در نامه‌ای از شدت بی‌توجهی به تمهیدات ایمنی در میان کارمندان این مجموعه، ابراز نگرانی کرد و نوشت که اقدامات کافی در این زمینه اتخاذ نشده است. خانم بیسلی مورای نگفته است که فِرِدی در کدام یک از بیمارستان‌های آن مجموعه به دنیا آمده است.

دایان سارکار، مدیر ارشد پرستاری اوقاف بیمارستان‌های مید اند سود اسکس، گفت: «ما با خانواده و عزیزان فِرِدی همدلی و همدردی می‌کنیم و عمیقا به خاطر ناکامی خود در مراقبت از او متاسفیم. ما تصمیم داریم که از مرگ فردریک درس بگیریم، اقدامات خود را بهبود ببخشیم و آموزش بهتری برای کارمندان خود به راه بیندازیم. ما همچنین سیستم راهنمای مستحکم‌تری تدوین کرده‌ایم تا مطمئن شویم کیفیت مراقبت از مراجعان در مجموعه بیمارستان‌هامان بهبود خواهد یافت.»

© The Independent