صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت امکانپذیر است

«برای نفت ایران بازار وجود دارد و قیمت‌ها پایین نمی‌آید»

وزیر نفت جمهوری اسلامی صبح امروز در حاشیه مراسم آغاز حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی، با اشاره به کاهش تولید نفت در حال حاضر گفت چنانچه تحریم نباشد و منابع برای احیای چاه‌هایی که تولیدشان کم شده فراهم شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه امری کاملاً میسر است.

بیژن نامدار زنگنه در ادامه تأکید کرد که اگر توان اجرای این میزان افزایش فروش را نداشته باشد، تعهد نمی‌دهد. او افزود: افزایش تولید ایران به قیمت نفت آسیبی نمی‌رساند و ایران نیازی ندارد که این موضوع را به اوپک اطلاع دهد. زیرا این حق ایران است.

او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت‌های خارجی به ایران خواهند آمد گفت که اول امریکا به برجام برگردد بعد درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

این در حالی است که در شهریور سال جاری، مجلس شورای اسلامی زنگنه را به‌خاطر آنکه وزارت نفت در پیداکردن مسیرهایی برای صادرات نفت ناکام بوده و اگر اختیار این کار را به سایر نهادها می‌سپرد، صادرات نفت ایران حتی در شرایط تحریم کاهش پیدا نمی‌کرد، به بهارستان فراخواند.

زنگنه در آن جلسه گفت که از هرکسی که امکان‌پذیر بوده، از قرارگاه گرفته تا نیروهای امنیتی و مجلس کمک خواستیم تا برای صادرات نفت کمک کنند. اما همه نفت صادراتی به نام ایران نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه رویترز در مهرماه سال جاری در گزارشی نوشت که با وجود تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت این کشور در ماه سپتامبر افزایش چشمگیری داشته است. بر اساس داده‌های سامانه تنکرزترکرز و دو شرکت دیگر، میزان افزایش تولید نفت ایران چیزی بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد.

علی‌رغم این اطلاعات، هنوز عدد دقیقی از میزان فروش نفت ایران در دسترس نیست.

پس از آنکه ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ با فرمان دونالد ترامپ از برجام خارج شد، فروش نفت ایران نیز به شدت کاهش یافت. فارغ از اینکه سایر کشورها حاضر نیستند تا به طور رسمی از ایران نفت بخرند، مشکل دیگر عدم دسترسی ایران به سیستم بانکی و مالی بین‌المللی است که امکان تراکنش مالی و بیمه کشتی‌های نفتی را با مشکل روبه‌رو کرده است.

اما پس از اعلام نام جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده، مقامات ایرانی به کاهش سطح تحریم‌ها و امکان فروش نفت امیدوار شدند. در همین رابطه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا گفت که سهم نفت در بودجه سال آینده به ۴۰ درصد رسیده است.

بیشتر از اقتصاد