آزمایش واکسن چینی کرونا در کشور پرو متوقف شد

دلیل اصلی توقف آزمایش این واکسن، بروز علائم عصبی جدی در یکی از دریافت‌کنندگان است

واکسن سینوفارم، در گروه ملی داروسازی چین در دست تولید است - WANG Zhao / AFP

دولت پرو، آزمایش یک واکسن چینی کرونا را در پی بروز مشکل جدی درمانی در یکی از دریافت‌کنندگان، متوقف کرد. این در حالی است که این کشور می‌گوید طی سه ماه آینده تزریق این واکسن را شروع خواهد کرد.

پیلار مازتی، وزیر بهداشت پرو می‌گوید موسسه ملی بهداشت این کشور تصمیم گرفت، آزمایش واکسن سینوفارم را موقتاً متوقف کند تا دلیل بروز علائم عصبی جدی در یکی از دریافت‌کنندگان را بررسی کند.

به گفته جرمن مالاگا، محقق ارشد دانشگاه کایتانو هردیا در پرو که از دست‌اندرکاران  این بررسی است، بروز ضعف در پاها از جمله علائم مشاهده شده در داوطلب مذکور است.

مقامات رسمی در پی آن هستند که مشخص کنند این اثرگذاری منفی ناشی از واکسن بوده یا دلایل دیگری داشته است. قرار بود مرحله نخست آزمایش این واکسن طی چند روز آینده به پایان برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن سینوفارم تنها گزینه در دسترس پرو نیست و دولت می‌گوید برای تهیه بیش از ۲۶ میلیون واحد واکسن از روسیه، چین و بریتانیا مذاکرات زیادی انجام داده است.

خانم مازتی گوشزد کرد بی‌خطر بودن واکسن برای مردم، بیش از هر چیزی اهمیت دارد.

واکسن سینوفارم در گروه ملی داروسازی چین در دست تولید است و یکی از چند واکسن در دست تولید در شرکت‌های چینی است.

ماه پیش سازمان تنظیم مقررات بهداشتی برزیل نیز آزمایش‌های بالینی واکسن کرونا واک را به دلیل بروز اثرات منفی متوقف کرد. این واکسن هم یکی دیگر از واکسن‌های در دست تولید چین برای مقابله با کرونا است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به کرونا در پرو، بیش از ۹۸۰ هزار نفر است و ۳۶ هزار و ۵۰۰ نفر هم بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

دولت پرو روز یک‌شنبه اعلام کرد، قرارداد خرید ۹.۹ میلیون دوز واکسن فایزر-بایون‌تک را تقریباً نهایی کرده است و نخستین محموله آن به زودی، در همین ماه دریافت خواهد شد. دولت پرو همچنین اعلام کرد برای دریافت ۱۳.۲ میلیون واحد واکسن در چارچوب تسهیلات کوواکس سازمان جهانی بهداشت، به توافق رسیده است اما این واکسن‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ می‌رسد.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان