باران‌های سیل‌آسا در استرالیا؛ نیم‌ متر باران در ۲۴ ساعت

جزیره فریزر، بزرگ‌ترین جزیره شن و ماسه جهان است که اکنون با هشدار سیل مواجه است

مقامات از مردم خواستند که با کیسه های پر از شن و سنگ از منازل محافظت کنند - عکس آرشیوی از PETER PARKS / AFP

فقط چند روز پس از اینکه آتش‌سوزی‌‌ها، یکی از مناطق تاریخی استرالیا را تهدید کرد، روز یکشنبه هزاران نفر در سواحل شرق استرالیا، برای مقابله با باران‌های سیل‌آسا آماده شدند. ورود به سواحل ممنوع شد و مقامات از مردم خواستند که با کیسه های پر از شن و سنگ از منازل محافظت کنند. 

با بارش ۴۷۵ میلی‌متر (۱۸.۷ اینچ) باران در ۲۴ ساعت گذشته، اداره هواشناسی به ساکنان منطقه مرزی بین نیو‌ساوت‌ولز و ایالت کوئینزلند، «هشدار جدی» داد. این محدوده، منطقه‌ای بسیار پرجمعیت است که بریزبن، سومین شهر بزرگ استرالیا  نیز در آن قرار دارد. برق برخی خانه‌ها قطع شده و جزر و مد شدید خانه‌های ساحلی را در معرض خطر قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان امیدوارند که آب‌و‌هوای مرطوب‌تر‌ باعث شود آتش‌سوزی‌های فصلی امسال، فاجعه کمتری به‌بار بیاورد.

متخصصین، تغییرات نامنظم آب‌و‌هوا در اوایل تابستان امسال در استرالیا را به لانینا [La Nina، الگوهای پیچیده آب‌وهوایی مربوط به تغییر دما در اقیانوس‌های زمین] نسبت داده‌اند. با وقوع لانینا باران‌های شدید می‌بارد و تغییرات اقلیمی پدید می‌آید.

این در حالی است که هفته پیش، با وقوع آتش‌سوزی، مناطق اطراف جزیره فریزر تخلیه شده بودند. جزیره فریزر، بزرگ‌ترین جزیره شن و ماسه جهان است که اکنون با هشدار سیل مواجه است. به رانندگانی که در این منطقه هستند هشدار داده‌اند که از ورود به جاده‌هایی که در مسیر آنها آب در حال بالا آمدن است، خودداری کنند.

جاستین رابینسون، کارشناس ارشد آب‌شناسی (هیدرولوژی) و سیل، در یک کنفرانس خبری گفت: «این اتفاق‌ها ناشی از سیستم‌های جوی پویا هستند. در این سیستم شما همیشه باید انتظار وقوع امر غیرمنتظره‌ را داشته باشید.»

بیشتر از جهان