اعتراض کشاورزان هندی به اصلاحات دولت در بخش کشاورزی

انتقاد گسترده از یک مقام هندی برای اینکه علت دشواری انجام اصلاحات را به «بیش از حد دموکراتیک» بودن این کشور نسبت داد

کشاورزان معترض به قانون جدید هند- REUTERS/Anushree Fadnavis

رئیس اتاق فکر دولت هند پس از نسبت دادن علت دشواری انجام اصلاحات گسترده به «بیش از حد دموکراتیک» بودن این کشور، با واکنش گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

آمیتاب کانت، مدیر اجرایی آژانس نیتی آیوگ، این سخن را در حالی اظهار داشت که کشاورزان هندی در سراسر این کشور در حال اعتراض به تلاش‌های دولت برای اصلاح بخش کشاورزی و آزادسازی اقتصادی این بخش هستند.

آقای کانت که در یک رویداد مجازی به صورت آنلاین سخنرانی می‌کرد، دولت نارندرا مودی را برای نشان دادن «شهامت» برای پیگیری اصلاحات ساختاری ستایش کرد.

در ویدیوی منتشرشده از این رویداد آقای کانت اظهار می‌دارد: «بنابراین اصلاحات اساسی در هند بسیار دشوار است، زیرا ما بیش از حد دموکراتیک هستیم. برای اولین بار، دولت شجاعت و عزم راسخی دارد تا اصلاحات ساختاری را در بخش‌های مختلف، از جمله معدن، زغال سنگ، بازار کار، کشاورزی و غیره، انجام دهد. اینها اصلاحات بسیار بسیار دشواری هستند.»

«شما برای انجام این اصلاحاتی که اینک در حال انجام است، به مقدار زیادی عزم سیاسی و اراده اداری نیاز دارید.»

آقای کانت پس از آن سخنرانی توضیح داده است که اظهارات او درباره نظام سیاسی هند نبوده است، بلکه حرف او درباره اندازه بزرگ هند و «ناچیز و تُنُک بودن منابع» بوده است.

روزنامه هندوستان تایمز که که اظهارات او را منتشر کرده بود، پس از توییت آقای کانت به این روزنامه و اعلام این که «این چیزی نیست که من گفتم»، آن مطلب را حذف کرده است.

اما فیلم اظهارات وی همچنان به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود و با پخش «میم‌»ها و انتقادات، تحت هشتگ #TooMuchDemocracy واکنش زیادی را به دنبال داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کانت که آن سخنان را در یک جلسه با عنوان «راهی به سوی هند خودکفا» اظهار داشته است، به این پرسش پاسخ می‌داد که آیا اصلاحات اخیر دولت مرکزی در بخش تولید کارخانه‌ای در میانه همه‌گیری کرونا، فرصتی را برای صعود هند به یک جایگاه جهانی فراهم می‌کند یا نه.

آقای کانت پاسخ داد که بدون «تصمیمات سخت»، رقابت با چین آسان نیست. وی افزود که این اولین بار است که اصلاحات دشوار در هند انجام می‌شود.

منتقدان دولت با بهره‌برداری از اظهارت آقای کانت، توییت‌های کنایه‌آمیز بسیاری را درباره «دموکراسی بیش از حد» همراه با تصاویر اعتراضات مداوم کشاورزان و آشو‌ب‌های دهلی در ماه فوریه و نیز گزارش‌هایی درباره سقوط هند در رتبه‌بندی شاخص جهانی دموکراسی، منتشر کرده‌اند.

این اظهارات در حالی عنوان شده است که هزاران کشاورز از ایالت پنجاب و ایالت هاریانا نسبت به قوانین جدید تصویب شده توسط دولت اعتراض کرده‌اند. این اعتراضات بیش از ۱۴ روز است که در حومه پایتخت هند بدون وقفه ادامه دارد. کشاورزان خواستار لغو قانون جدید یا وضع قانون تازه‌ای هستند که حداقل قیمت محصولات کشاورزی را تضمین کند.

براساس واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست، هند با ده پله سقوط اینک در رتبه ۵۱  رتبه‌بندی جهانی شاخص دموکراسی سال ۲۰۱۹ قرار دارد. این سقوط به «فرسایش آزادی‌های مدنی» در این کشور نسبت داده شد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد