مخالفت دولت افغانستان با ادامه‌ گفت‌وگوهای صلح در خارج

مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید می‌‌کند که ادامه گفت‌وگوهای صلح با طالبان در داخل کشور برگزار شود  

حمدالله محب (وسط) مشاور امنیت ملی بر ادامه مذاکرات در داخل کشور تاکید کرد - فیسبوک محب

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید که ادامه گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و دولت باید در داخل افغانستان انجام شود.

بیش از سه ماه است که هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان سرگرم گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر است و تاکنون تنها توانسته‌اند روی دستورالعمل مذاکرات توافق کنند. دو هیئت به تازگی مذاکرات خود را بر سر موضوعات مورد مناقشه آغاز کرده‌اند.

آقای محب با ابراز نگرانی از تاثیر عوامل خارجی بر روند صلح افغانستان، در رشته توییتی نوشته است که دولت افغانستان ادامه روند صلح در خارج از کشور را با واقعیت‌های موجود در این سرزمین همسو نمی‌داند. او می‌گوید:‌ «خیلی مهم است که گام‌های بعدی مذاکرات صلح در داخل کشور برداشته شود چرا که صلح برخاسته از این روند، در واقعیت‌های جامعه افغانستان ریشه دارد و پایدار و سراسری خواهد بود تا اینکه شرایط خارجی‌ها این روند را متاثر کند. صلح و مذاکره‌کنندگان صلح در خارج تحت تاثیر شرایط خارجی قرار می‌گیرند و تجربه نشان داده است که چنین صلحی منافع افغان‌ها را تامین نمی‌‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مشاور امنیت ملی افغانستان که نزدیک‌ترین فرد به اشرف غنی، رئیس‌جمهور قلمداد می‌شود همچنان می‌گوید که هیچ ملاحظه‌ای در مورد محل مذاکرات صلح در داخل کشور وجود ندارد و کابل حاضر است در هر جا حتی در منطقه تحت کنترل طالبان مذاکرات را ادامه دهد. او تاکید می‌کند که اگر محلی برای برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی وجود ندارد، دولت تاسیسات جدید ایجاد خواهد کرد. محب می‌نویسد:‌ «گفت‌وگوهای صلح، منطقه امن اختصاصی معتبر برای تمام طرف‌ها ایجاد خواهد کرد و به مردم افغانستان امکان خواهد داد که بر روند صلح نظارت داشته باشند و آن را از آن خود کنند. مذاکره‌کنندگان از شرایط ناگوار و نیاز هموطنان خود بیشتر مطلع خواهند بود و هزینه اضافی بر روند صلح تحمیل نخواهد شد.»

روند صلح افغانستان به شورای عالی مصالحه ملی تحت ریاست عبدالله عبدالله واگذار شده است که حمایت جامعه جهانی را دارد. این شورا به تازگی مجمع رهبری خود را تشکیل داده است و اکثر رهبران تاثیرگذار عضو آن هستند. هیچ توافقی در مورد محل بعدی مذاکرات صلح صورت نگرفته است اما بسیاری از کشورها از نروژ تا اندونزی و از پاکستان تا ایران برای میزبانی از مذاکرات صلح بین‌الافغانی ابراز آمادگی کرده‌اند. با این همه، قطر با حمایت آمریکا توانسته است در سه ماه گذشته همه مذاکره‌کنندگان را در دوحه پذیرایی کند.

بیشتر از جهان