علی سعیدی: برخی دولتمردان حاکمیت دینی و عمق استراتژیک نظام را قبول ندارند

«حکومت دینی نمی‌تواند با نظام استکباری آمریکا سازش و از عمق راهبردی خود عقب‌نشینی کند»

رئیس‌دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا مدعی شد که آمریکا به دلیل ماهیت دینی با جمهوری اسلامی مشکل دارد - عکس از وبسایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی

رئیس‌دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا گفت که متأسفانه برخی از دولتمردان، حاکمیت دینی، عمق استراتژیک نظام و دفاع از آرمان فلسطین را قبول ندارند. آنها فکر می‌کنند مدلی شبیه به مالزی و سنگاپور و حداکثر ژاپن اسلامی می‌تواند مناسب باشد.

علی سعیدی در گفتگوی خود با انتخاب، ضمن اشاره به نتایج تحریم‌ها و برجام مدعی شد که این کشورها به دلیل آنکه لائیک هستند می‌توانند با آمریکا تعامل کنند ولی چون ماهیت جمهوری اسلامی دینی است، آمریکا با آن مخالف است. او تأکید کرد: «آمریکا از اساس با یک نظام با ماهیت دینی و انقلابی در ایران در تقابل قرار دارد و حد یقفی برای تعامل وجود ندارد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده با بسیاری از کشورهای مسلمان منطقه رابطه نزدیکی دارد و بارها دلیل مخالفت خود با حکومت ایران را، رفتارهای منطقه‌ای جمهوری اسلامی و سیاست‌های هسته‌ای این کشور عنوان کرده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده طی اعلام ۱۲ شرط استراتژیک و راهبردی این کشور در قبال ایران، تأکید کرد: «اگر جمهوری اسلامی ایران به رفتار خشونت‌آمیز خود پایان دهد، واشنگتن آماده است روابط دیپلماتیک خود با تهران را از سر بگیرد، به اقتصاد ایران و همچنین به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آن کشور کمک کند.» همچنین پمپئو گفته بود که واشنگتن آماده مذاکره با تهران در صورت تغییر رفتار حکومت مذهبی ایران است.

به نظر می‌رسد، گفته‌های جانشین پیشین ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در مورد عدم اعتقاد برخی سران نظام و سیاستمدارانی که در انقلاب ۵۷ نقش داشته‌اند به حکومت دینی و ولایت‌فقیه، با واقعیت تطابق دارد. برای مثال، مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی پیشین وزیر کشور در دولت محمد خاتمی، در مصاحبه‌های متعددی صراحتاً عنوان کرده که حمایت از حکومت دینی و ولایت‌فقیه از جمله اشتباهات او در گذشته بوده است.

 

همچنین، برخی دیگر از اصول‌گرایان در مصاحبه‌های اخیر خود به طور تلویحی، مبانی سمبلیک حکومت دینی را مورد نقد قرار می‌دهند. در همین رابطه مهدی نصیری، سردبیر پیشین کیهان که اخیراً در صداوسیمای جمهوری اسلامی و فضای مجازی بارها به نقد حجاب اجباری پرداخته، در مصاحبه‌ای با محمود احمدی‌نژاد به طور تلویحی از رأی اکثریت برای مشروعیت یک حکومت دفاع کرد. احمدی‌نژاد نیز در پاسخ به سؤال او تأکید کرد که اگر مردم حکومتی را نخواهند، حتی اگر آن حکومت دینی هم باشد، مشروعیت ندارد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در آخرین انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی، میزان مشارکت به پایین‌ترین سطح خود در طول تاریخ پس از انقلاب ۵۷ رسید و بر اساس آرای رسمی وزارت کشور چیزی در حدود ۴۰ در صد در سراسر کشور در انتخابات مشارکت کردند. این رقم در تهران کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااین‌حال علی سعیدی در ادامه مصاحبه خود، بدون اشاره به میزان مقبولیت سیاست حکومت در قبال ایالات متحده اظهار داشت: «حکومت دینی متکی بر مبانی و اصولی است که از جمله آنها قاعده نفی سبیل است، نمی‌تواند با نظام استکباری آمریکا سازش کرده و تسلیم شود. حکومت دینی نمی‌تواند از اصل اقتدار دفاعی عقب‌نشینی کند. حکومت دینی نمی‌تواند از عمق راهبردی خود عقب‌نشینی کند. خواست آمریکا حل مشکلات در قالب برد - برد نیست مطالبه و خواست آمریکا تسلیم جمهوری اسلامی و عقب‌نشینی از مبانی و اصول مسلم خود است.»

وی در ادامه با انتقاد از دولت روحانی افزود که مشکل جمهوری اسلامی دولت‌هایی هستند که به علّت ضعف در پاسداری و صیانت از انقلاب و نظام اسلامی و فقدان برنامه‌ریزی و پایداری در برابر فشارها به سمت بدترین راه‌حل که همان سازش هست می‌روند.

به نظر می‌رسد پس از انتخاب جو بایدن در ایالات متحده و ابراز امیدواری حسن روحانی و برخی دیگر از سران نظام به مذاکره با آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی قصد دارد از طریق منصوبان خود پیام صریحی را صادر کند که دست‌کم در این دولت و با تیم فعلی سیاست خارجی، قرار نیست تغییری در روابط ایران و ایالات متحده رخ دهد.