توقف آزمایش و تولید واکسن استرالیایی کرونا

دلیل توقف آزمایش این واکسن نتایج کاذب اچ‌آی‌وی در داوطلبان بود

تاکنون ۲۷۹۹۳ مورد ابتلا به کرونا و ۹۰۸ مورد مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا در استرالیا ثبت شده است- WILLIAM WEST / AFP

استرالیا پس از آن که برخی از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمایش واکسن کرونای بومی این کشور نتایج کاذب ابتلا به اچ‌آی‌وی نشان دادند، آزمایش این واکسن را رها کرد.

این واکسن که از سوی دانشگاه کوئینزلند و شرکت بیوتکنولوژی سی‌اس‌ال در حال تولید بود، یکی از چهار نامزد اصلی دولت استرالیا برای تدارک واکسن کرونا بود.

طبق بیانیه‌ای که دولت استرالیا منتشر کرد، شواهد جمع‌آوری‌شده از آزمایش‌های بالینی مرحله یک در دانشگاه کوئینزلند ایمنی واکسن را نشان می‌دهد. این یافته‌ها همچنین حاکی از این است که این واکسن یک واکنش ایمنی قوی در برابر کرونا ایجاد می‌کند.

اما این بیانیه اضافه می کند که به عنوان بخشی از طراحی واکسن، محققان این دانشگاه پروتئینی را از ویروس اچ‌ای‌وی موسوم به گلیکوپروتئین ۴۱ برای ایجاد «گیره مولکولی» و نگهداری ویروس مصنوعی واکسن مورد استفاده قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«گرچه محققان دانشگاه تأیید کرده‌اند که این قطعه پروتئین هیچ خطری برای سلامتی افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند، ندارد، اما آن‌ها یک پاسخ آنتی‌بادی جزیی را در میان شرکت‌کنندگان در آزمایش شناسایی کرده‌اند. از این رو، این می‌تواند با آزمایش‌های غربالگری اچ‌آی‌وی که به دنبال همین آنتی‌بادی است، تداخل کند و منجر به نتیجه مثبت کاذب شود.»

براساس این بیانیه «این تأثیر بر غربالگری اچ‌آی‌وی در کنار دسترسی به سایر نامزدهای واکسن کرونا» باعث تصمیم دولت استرالیا مبنی بر رها کردن این پروژه شده است.

در این بیانیه تصریح شد: «نکته مهم این است که آزمایش پاتولوژی که مستقیماً به دنبال ویروس اچ‌ای‌وی است، نتایج منفی را در شرکت‌کنندگان در آزمایش تأیید کرده است.»

پل یانگ، استاد دانشگاه کوئینزلند، گفت: «اگرچه این تصمیم سختی است، اما نیاز فوری به واکسن باید اولویت همه باشد.»

سی‌اس‌ال برای تولید ۵۱ میلیون دوز واکسن دانشگاه کویینز قرارداد بسته بود. با متوقف شدن این پروژه، این شرکت داروسازی اکنون منابع خود را به تولید ۲۰ میلیون دوز اضافی از واکسن تولید شده از سوی دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا تخصیص خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: «این به معنای تحویل ۵۳.۸ میلیون دوز واکسن آسترازنکا در سال ۲۰۲۱ است که کل نیازهای جمعیت استرالیا را پوشش می‌دهد.»

دولت استرالیا همچنین اعلام کرد که ۱۱ میلیون دوز واکسن تولید شده از سوی شرکت بیوتکنولوژی نواواکس آمریکا را خریداری می‌کند. این خرید جدید مجموع این واکسن را در استرالیا به ۵۱ میلیون دوز می‌رساند.

در این بیانیه آمده است: «در صورت ایمنی و کارایی این واکسن، با خرید جدید همه استرالیایی‌ها تأمین خواهند بود.»

دولت استرالیا همچنین واکسن‌های بیشتری را از شرکت‌های دیگر تهیه کرده است. این شرکت با فایزر و بایونتک برای ۱۰ میلیون دوز واکسن قرارداد بسته است. قرار است این سفارش اوایل سال ۲۰۲۱ به استرالیا تحویل شود.

دولت استرالیا همچنین عضوی از اتحادیه بین‌المللی کوواکس است که اجازه خرید بیش از ۲۵ میلیون دوز را از انواع واکسن‌های احتمالی دیگر به آن می‌دهد.

در کل، این بدان معنی است که استرالیا بیش از صد میلیون واحد واکسن بالفعل و بالقوه را برای جمعیت ۲۵ میلیون نفری خود تأمین کرده است. انتظار می‌رود دولت عملیات واکسیناسیون را در مارس ۲۰۲۱ آغاز کند. به گفته مقامات، این روند تا پایان سال ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.

استرالیا از جمله کشورهایی است که سریع‌تر از سایر کشورها بیماری همه‌گیر را در کنترل درآورده است. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۲۷۹۹۳ مورد ابتلا به کرونا و ۹۰۸ مورد مرگ‌و‌میر بر اثر کرونا در استرالیا ثبت شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان