گریزمن؛ لغو قرارداد با هوآوی در حمایت از مسلمانان اویغور

گریزمن ۲۹ساله، نخستین فوتبالیستی نیست که درباره سرکوب اویغور‌ها صحبت می‌کند

آنتوان گریزمن، مهاجم تیم ملی فرانسه و بارسلونا - PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

آنتوان گریزمن، قرارداد خود را با اسپانسر قدیمی‌اش هوآوی، فسخ کرد. او در اعتراض به نقشی که گمان می‌رود شرکت هوآوی در ساخت نرم‌افزاری دارد که از طریق تشخیص چهره چینی می‌تواند محل مسلمانان اویغور را مشخص کند، به این قرارداد پایان داد.

مهاجم بارسلونا و تیم ملی فرانسه از شرکت چینی هوآوی خواست تا از «نفوذ خود» برای ترویج حقوق بشر برابر برای تمام انسان‌ها، استفاده کند. گزارش‌هایی از سوی سازمان پژوهشی آی‌پی‌وی‌ام، از طریق روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است که نشان می‌دهد نرم‌افزاری در دست آزمایش است که می‌تواند «هشدار اویغور» بفرستد.

بنابراین گزارش، هوآوی در همکاری با شرکت تشخیص چهره «مگویی»، سیستم شناسایی‌ای را آزمایش کرده است که می‌تواند با اسکن کردن یک جمعیت انبوه، سن، جنسیت و قومیت هر فرد را تعیین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی انتشار این اتهام‌ها، گریزمن که در سال ۲۰۱۸ همراه تیم فرانسه قهرمان جهان شد، در اینستاگرام اعلام کرد که ارتباط خود با شرکت ارتباطاتی هوآوی را قطع کرده ‌است.

«در پی گمان‌های جدی که بر مبنای آن شرکت هوآوی به تکمیل «هشدار اویغور» با استفاده از یک نرم‌افزار تشخیص چهره کمک کرده است، اعلام می‌کنم بی‌درنگ به مشارکتی که با این شرکت داشتم پایان می‌دهم.»

«از این فرصت استفاده می‌کنم تا از هوآوی بخواهم به تکذیب این اتهام‌ها بسنده نکند، بلکه هر چه زودتر اقدام به محکومیت این آزار دسته‌جمعی و استفاده از نفوذش برای پیشبرد حقوق بشر مردان و زنان جامعه کند.»

هوآوی تایید کرد سندی که ارتباط آن را با سیستم تشخیص چهره «مِگویی» فاش می‌کند و در وبسایت شرکت منتشر شده واقعی است، ولی افزود که «این فقط یک آزمایش بود و کاربردی در جهان واقعی نداشته است. هوآوی تنها فرآورده‌هایی با منظور عام برای این نوع آزمایش‌ها فراهم می‌کند. ما الگوریتم‌ها یا برنامه‌‌های سفارشی تامین نمی‌کنیم.»

یک سخنگوی سیستم مِگویی گفت که سیستم‌های این شرکت برای هدف قراردادن یا برچسب‌زدن بر گروه‌های قومی طراحی نشده‌اند.

گریزمن ۲۹ ساله، نخستین فوتبالیستی نیست که درباره سرکوب مسلمانان اویغور صحبت کرده است.

مسعود اوزیل، بازیکن میانی آرسنال، سرکوب ادعایی جمعیت اویغور از سوی چین را محکوم کرد. در دسامبر ۲۰۱۹ گفته‌های او باعث شد تلویزیون چین از پخش مستقیم بازی لیگ برتر انگلستان میان آرسنال و منچستر سیتی، جلوگیری کند.

باشگاه آرسنال هم از این بازیکن آلمانی حمایت نکرد، و در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همواره سازمانی غیرسیاسی بوده است.»

© The Independent

بیشتر از ورزش