دیلی میرر: در مسیر ناو بریتانیایی به خلیج فارس مواد منفجره کشف شد

احتمالا قایق حامل مواد منفجره متعلق به حوثی‌ها است

AFP: HMS Duncan

دیلی میرر در گزارشی مدعی شده یک قایق حامل مواد منفجره در راه ناو جنگی «دانکن» بریتانیا کشف شده که قصد داشت از مسیر دریای سرخ و خلیج عدن وارد خلیج فارس شود.

پس از انتشار اخبار مربوط به تلاش چند قایق در تنگه هرمز برای توقیف نفتکش «هریتیج» در تنگه هرمز، این ناو جنگی برای کمک به نیروی دریایی بریتانیا در تامین امنیت منطقه راهی خلیج فارس شده بود.

بریتانیا ادعا می‌کند، سه قایق سپاه در هفته گذشته به نفتکش هریتیج که قصد داشت از تنگه هرمز عبور کند، نزدیک شدند و می‌خواستند آن را به آب‌های ایران هدایت کنند،اما با هشدار شفاهی ناو جنگی مونترز که این نفتکش را اسکورت می‌کرد، عقب نشینی کردند. سپاه با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را تکذیب کرده است.

برخی مقامات تهران پس از توقیف نفتکش گریس-۱، حامل نفت ایران در جبل‌الطارق از سوی نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، از اقدام متقابل علیه نفتکش‌های بریتانیایی سخن گفته بودند.

جمعه گذشته برخی منابع خبری در لندن اعلام کردند با توجه به افزایش نگرانی‌ها،ناو جنگی «اچ ام اس دانکن» برای کمک به حفظ امنیت نفتکش‌های بریتانیا به خلیج فارس اعزام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون دیلی میرر می گوید قایق قابل انفجار از راه دور که گمان می رود متعلق به حوثی‌ها باشد، در مسیر دانکن به سوی خلیج فارس از سوی نیروهای عربستان سعودی شناسایی شده است.

گفته می‌شود این نفتکش مملو از مواد منفرجه از فاصله چهار مایلی قابل کنترل بود و در صورتی که منفجر می‌شد، این ناو جنگی را منهدم می‌کرد.

سایمون ورینگتون که در گذشته در نیروی دریایی بریتانیا کار می‌کرده به میرر گفت:«تهدید ناشی از حوثی‌ها که تحت حمایت ایران قرار دارند، بسیار جدی است».

به گزارش این نشریه بریتانیایی، سطح هشدارهای امنیتی در خلیج فارس با تهدیدهای اخیر علیه نفتکش‌ها، افزایش یافته است.

نقشه منتشر شده در دیلی میرر نشان می‌دهد که ناو جنگی دانکن از مسیر کانال سوئز و دریای سرخ عبور می‌‌کرده است. قایقی که گفته می‌شود متعلق به حوثی‌ها است نیز در میانه راه در دریای سرخ مستقر بوده است.

هنوز حوثی‌‌ها به اتهام مطرح شده در این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

از سوی دیگر مقامات بریتانیا اوایل هفته گذشته اعلام کردند، در صورتی که ایران اطمینان دهد گریس-۱ به سوی سوریه نمی‌رود به رفع توقیف آن کمک خواهند کرد. بریتانیا می‌گوید،طبق قوانین اتحادیه اروپا صادرات نفت به سوریه ممنوع است و به همین دلیل گریس-۱ را توقیف کرده است.

جمهوری اسلامی خواستار رفع توقیف هرچه سریعتر گریس-۱ است که از پنجشنبه گذشته در آب‌های جبل الطارق به سر می
‌برد. پیش از این حسن روحانی، رپیس جمهور ایران به بریتانیا هشدار داده بود که در آینده عواقف رفتار خود را می‌بیند.