اوکراین: ایران پیشنهاد پرداخت غرامت را پس گرفت

«مذاکره در مورد حجم غرامت هنوز آغاز نشده است»

«میزان غرامت به ابعاد این فاجعه و همکاری برای روشن شدن حقیقت بستگی دارد» - Geoff Robins / AFP

۱۱ ماه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه، نه تنها ابهام‌ها در مورد نحوه به وقوع پیوستن این فاجعه حل نشده و عاملان آن معرفی و مجازات نشده‌اند، بلکه هنوز مذاکره در مورد مبلغ غرامتی که جمهوری اسلامی باید به خانواده ۱۷۶ مسافر و خدمه جان‌باخته در این پرواز پرداخت کند نیز آغاز نشده است.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین که به عنوان کشور مالک هواپیمای اوکراینی خواستار همکاری تهران برای روشن شدن ابعاد این فاجعه است، در گفت‌و‌گو با یک رادیو محلی به «پس گرفته شدن پیشنهاد پرداخت غرامت به خانواده قربانیان اشاره کرد.»

پیش‌تر خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده بودند که در بودجه ۱۴۰۰ برداشت ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان در نظر گرفته شده است. اکنون اینترفکس اوکراین به نقل از یوگنی ینین می‌نویسد: «دولت ایران پیشنهاد خود را پس گرفت. گفته شده بود که بودجه ۲۰۰ میلیون یورویی از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و این موضوع به بحث‌های داخلی در جامعه ایران منجر شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ینین در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که اصولا مذاکره با ایران بر سر میزان غرامت هنوز آغاز نشده اما اوکراین از در نظر گرفته شدن سهمی در بودجه برای پرداخت غرامت استقبال می‌کند.

به گفته او میزان غرامت به ابعاد این فاجعه و شرایطی که در آن اتفاق افتاده و همکاری برای روشن شدن حقیقت بستگی دارد.

اوکراین می‌گوید ایران هنوز اطلاعات درخواست شده از سوی کی‌اف در مورد فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی را ارایه نداده است.

پرواز ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸ با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سنگون شد و همه مسافران و خدمه آن جان باختند. مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک با این هواپیما را تکذیب می‌کردند و در نهایت تنها تحت فشار بین‌المللی و رسانه‌ای و پس از منتشر شدن اسناد غیرقابل انکار، پذیرفتند که موشک‌های سپاه این هواپیمای مسافربری را هدف گرفته است.

هواپیمای اوکراینی در شرایطی با موشک‌های سپاه سرنگون شد که تا مدت کوتاهی قبل از آن سپاه سرگرم شلیک موشک به سویی پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود تا انتقام قاسم سلیمانی را بگیرد که پنج روز قبل از آن در عراق کشته شده بود. آمریکا اعلام کرد که با پهپاد خودروی فرمانده سابق نیروی قدس را هنگام خروج از فرودگاه بغداد نشانه گرفته و گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد از قبل با دولت عراق هماهنگ شده بود.

اما باوجود شرایط جنگی، منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد و هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه سرنگون شد.

در حالی که سالگرد سرنگونی این هواپیما نزدیک است، پاسخ بسیاری از پرسش‌ها روشن نیست و خانواده قربانیان نه تنها شاعد روشن شدن حقیقت و اجرای عدالت نبوده‌اند، بلکه هیچگونه غرامتی نیز از سوی ایران به آنها پرداخت نشده است.

بیشتر از جهان