اگر سابقه آلرژی دارید، واکسن فایزر نزنید

هشدار مقامات بهداشتی بریتانیا پس از بروز واکنش آلرژیکِ دو دریافت‌کننده واکسن

دو کارمند سازمان بهداشت ملی بریتانیا،پس از دریافت دوز تجویز شده واکسن، واکنش آلرژیک نشان دادند - Victoria Jones / POOL / AFP

مقامات بهداشتی در بریتانیا هشدار داده‌اند افرادی که سابقه واکنش آلرژیک «قابل توجه» دارند، نباید واکسن کرونا تولید شده از سوی شرکت‌های داروسازی فایزر و بایان‌تک را دریافت کنند.

سازمان تنظیم مقررات دارویی و محصولات بهداشتی این هشدار را پس از آن صادر کرد که دو نفر از کارکنان سازمان بهداشت ملی بریتانیا، روز سه شنبه پس از دریافت دوز تجویز شده واکسن، واکنش آلرژیک نشان دادند.

سازمان بهداشت ملی بریتانیا می‌گوید که این هشدار را به همه واحدهای اجرای برنامه واکسیناسیون داده است.

به گفته دکتر جون راین، مدیر اجرایی این سازمان و نهاد نظارتی، این موضوع را هم‌اینک در دست بررسی دارد.

او روز چهارشنبه به یک کمیته پارلمانی گفت: «ما از آزمایش‌های بالینی بسیار گسترده به این نتیجه رسیدیم که [واکنش آلرژیک] جزو عوارض [این واکسن] نبود.»

«اما حالا که به نظر می‌رسد باید توصیه‌های خود را در جمعیت آسیب‌پذیر، یعنی گروه‌هایی که به عنوان اولویت دریافت واکسن انتخاب شده‌اند، مطرح کنیم، این تجربه را بلافاصله به واحدهای اجرای برنامه واکسیناسیون اطلاع داده‌ایم.»

دو کارمند مذکور در سازمان بهداشت ملی بریتانیا که «سابقه قوی واکنش‌های آلرژیک در گذشته» داشته‌اند، تا حدی که یک انژکتور اتوماتیک آدرنالین را با خود حمل می‌کردند، هر دو پس از دریافت درمان مناسب بهبود یافته‌اند.

در ایمیل سازمان بهداشت ملی بریتانیا که عصر سه شنبه برای مدیران پزشکی ارسال شده است و ایندیپندنت آن را مشاهده کرده است، مقامات این سازمان اظهار داشته‌اند که «به دنبال اطلاعات بیشتر هستند و پس از تحقیقات بیشتر مشاوره خواهند داد.»

هنوز مشخص نیست که این دو کارمند به کدام عنصر واکسن حساسیت داشته‌اند. آنگونه که ایندیپندنت می‌فهمد، مقامات از این مسئله هنوز اطلاع ندارند.

پروفسور استیون پویس، مدیر پزشکی ملی در شعبه انگلیس سازمان بهداشت ملی، می‌گوید: «همانطور که در اجرای واکسن‌های جدید معمول است، سازمان تنظیم مقررات دارویی پس از واکنش منفی این دو نفر، با سابقه واکنش‌های آلرژیک قابل‌توجه، از روی احتیاط توصیه کرده است که افرادی که حساسیت قابل‌توجه آلرژیک در سابقه پزشکی خود دارند، این واکسن را دریافت نکنند.»

این بدان معنی است که از هر کسی که قرار است روز چهارشنبه واکسن را دریافت کند، در مورد سابقه آلرژیک او سوال خواهد شد.

در توصیه به روز شده سازمان تنظیم مقررات دارویی آمده است: «اشخاصی که سابقه واکنش آلرژیک قابل توجهی به واکسن، دارو یا مواد غذایی دارند (مانند سابقه قبلی واکنش آنافیلاکتوئید یا افرادی که به آنها توصیه شده است یک انژکتور خودکار آدرنالین با خود حمل کنند) نباید واکسن فایزر و بایون‌تک را دریافت کنند.»

«امکانات احیا باید در همه واحد‌های واکسیناسیون‌ها وجود داشته باشد. واکسیناسیون فقط باید در مراکزی انجام شود که اقدامات احیا وجود دارد.»

طبق دستورالعمل آزمایش بالینی فایزر، افرادی که «سابقه واکنش شدید جانبی مرتبط با واکسن یا واکنش آلرژیک شدید (به عنوان مثال، آنافیلاکسی) به هر یک از عناصر این واکسن» داشته‌اند، مجاز به شرکت در آزمایش نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستورالعمل سازمان تنظیم مقررات دارویی در انگلستان، تزریق واکسن به افراد دارای «آلرژی به ماده فعال یا سایر مواد تشکیل‌دهنده در این واکسن» را منع می‌کند.

با این حال، هیچ دستورالعملی مبنی بر منع دریافت واکسن از سوی افراد باسابقه شدید آلرژیک صادر نشده است. ایندیپندنت برای کسب اطلاع، به سازمان تنظیم مقررات دارویی مراجعه کرده است.

پروفسور پیتر اوپنشاو، رئیس پیشین انجمن ایمنی‌شناسی بریتانیا و استاد پزشکی تجربی در کالج امپریال لندن، می‌گوید: «مانند همه مواد غذایی و داروها، احتمال واکنش آلرژیک به هر واکسنی بسیار اندک است. با این حال، مهم است که ما این خطر را مد نظر داشته باشیم.»

وی به داده‌های آزمایشی منتشرشده از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اوایل این هفته اشاره می‌کند که نشان داد تعداد بسیار اندکی واکنش‌ آلرژیک، در هر دو گروه واكسن و دارونما گزارش شده است (به ترتیب ۰.۶۳ و ۰.۵۱ درصد).

پروفسور اوپنشاو می‌گوید که سازمان تنظیم مقررات دارویی، در حال بررسی دو مورد سه شنبه است « تا بفهمد آیا واکنش‌های آلرژیک به واکسن مرتبط بودند یا اتفاقی بودند.»

«این واقعیت که ما به زودی درباره نتیجه این دو واکنش آلرژیک خبردار خواهیم شد و اینکه مقام ناظر دارویی در واکنش به این حادثه، توصیه‌های پیشگیرانه‌ای را صادر کرده است، نشان از این دارد که سیستم نظارتی به خوبی کار می‌کند.»

استیون ایوانز، استاد فارماكوپیدمیولوژی در دانشكده بهداشت و طب گرمسیری لندن، می‌گوید كه مردم نباید نگران تزریق واكسن باشند.

وی می‌گوید: «باید به خاطر داشته باشید كه حتی مصرف موادی مانند عصاره مالت نیز می‌تواند باعث بروز واكنش‌های شدید حساسیتی غیرمنتظره شوند.»

سخنگوی فایز نیز خبر می‌دهد: «ما دو مورد گزارش را درباره واکنش آلرژیک در اثر تجویز واکسن کرونای خود توسط سازمان تنظیم مقررات دارویی دریافت کرده‌ایم.»

«به عنوان یک اقدام احتیاطی، سازمان تنظیم مقررات دارویی رهنمود موقتی را به سازمان بهداشت ملی ابلاغ کرده است. همزمان این سازمان در حال اجرای تحقیقات برای درک کامل هر مورد و علل آن است. فایزر و بایون‌تک از تحقیقات سازمان تنظیم مقررات دارویی پشتیبانی می‌کنند.»

«در آزمایش بالینی فاز سه، این واکسن اثر منفی غیر قابل‌تحملی در داوطلبان نشان نداد و هیچ‌گونه نگرانی جدی در مورد ایمنی آن گزارش نشد.»

به گفته سازمان بهداشت ملی بریتانیا، سه شنبه گذشته همزمان با شروع واکسیناسیون در سراسر بریتانیا، هزاران نفر دوز اول این واکسن را دریافت کرده‌اند. بریتانیا اولین کشوری است که واکسیناسیون با واکسن فایزر و بایان‌تک را پس از تایید آن در هفته گذشته انجام می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان