همه ‌چیز درباره انتخابات دور دوم ایالت جورجیا

اگر هیچ کس به ۵۰ درصد آرا نرسد، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود

انتخابات دور دوم در ایالت جورجیا در ۵ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود - Jessica McGowan/Getty Images/AFP

از آنجا که هر دو کرسی سنای مورد رقابت در ایالت جورجیا، از کسب اکثریت ۵۰ درصدی بازماندند، این ایالت برای دور دوم انتخابات آماده می‌شود.

در انتخابات عادی این دوره، دیوید پردو، سناتور فعلی جمهوری‌خواه به مصاف جان اوسوف دموکرات می‌رود. در انتخابات ویژه هم، کلی لافلر از حزب جمهوری‌خواه از کرسی خود مقابل رافائل وارناک، کشیش دموکرات دفاع خواهد کرد.

اما انتخابات دور دوم چیست و چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

انتخابات دور دوم چیست؟

مقامات انتخابات ایالت، وقتی انتخابات دور دوم را اعلام می‌کنند که هیچ یک از کاندیداها نتوانسته‌اند در انتخابات، آرای کافی را برای اخذ حداقل درصد تعیین‌شده از سوی ایالت کسب کنند تا پیروز انتخابات اعلام شود.

در اکثر ایالت‌ها، دو کاندیدایی که اکثر آرا را اخذ کرده‌اند به رقابتی رو در رو در دور دوم می‌روند تا تضمین شود یکی از آنان حائز اکثریت ۵۰ درصد به‌علاوه یک رای شود. از آنجا که قانون اساسی ایالات متحده، برگزاری انتخابات‌ها را بر عهده هر ایالت می‌گذارد، ایالت‌ها ممکن است سطوح مختلفی را برای اعلام پیروزی یک کاندیدا تعیین کنند.

در ایالت جورجیا چه اتفاقی می‌افتد؟

ایالت جورجیا شرط کسب رای اکثریت را دارد که یعنی یک کاندیدا باید به حداقل ۵۰ درصد آرا دست یابد تا برنده انتخابات شود. اگر هیچ کس به ۵۰ درصد آرا نرسد، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

امسال، این ایالت به نحوی غیر عادی، دو رقابت برای کرسی‌های سنا دارد چرا که کرسی جانی آیزاکسون، سناتور سابق که سال گذشته بازنشسته شد نیز باید پر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخابات عادی، سناتور پردو، تنها اندکی از سطح ۵۰ درصد آرای مورد نیاز برای کسب اکثریت علیه رقیب خود از حزب دموکرات، جان اوسوف پایین‌تر بود. بعد از شمارش ۹۹ درصد آرای این دو کاندیدا به ترتیب ۴۹.۷ و ۴۷.۹ درصد اعلام شد و آسوشیتدپرس در روز شنبه رسما از برگزاری دور دوم انتخابات در این ایالت خبر داد.

در انتخابات ویژه، سناتور لافلر با ۲۵.۹ درصد بعد از رافائل وارناک دموکرات با ۳۲.۹ درصد در جایگاه دوم نشست. دور دوم این انتخابات هم وقتی اعلام شد که مشخص شد هیچ یک از دو کاندیدا نمی‌تواند ۵۰ درصد آرا را به دست آورده و شرط کسب اکثریت آرا را حائز شود.

انتخابات دور دوم چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

انتخابات دور دوم در ایالت جورجیا قرار است در ۵ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شود.

از آنجا که هر دو کرسی تا ماه ژانویه خالی خواهند ماند مجلس سنا در موقعیت متزلزلی قرار دارد. هیچ‌یک از دو حزب با برگشتن به کار در آغاز سال آینده حائز اکثریت نیستند.

چرا این مهم است؟

این دو انتخابات دور دومی، می‌تواند منجر به جدالی مهم و ادامه‌دار برای به دست آوردن کنترل مجلس سنا شود و تعیین کند کدام حزب قدرت را به دست خواهد گرفت.

از آنجا‌ که جو بایدن در روز شنبه از سوی اکثر رسانه‌های بزرگ، رسما به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد، دموکرات‌ها باید سه کرسی به دست آورند تا کنترل مجلس سنا را به دست گیرند.

در حال حاضر، دموکرات‌ها یک کرسی در مجلس سنا در انتخابات امسال به دست آورده‌اند. اگر آنها بتوانند دو کرسی دیگر را نیز از آن خود کنند، آنگاه هر زمان که مجلس سنا به رای مساوی ۵۰-۵۰ دست یابد، کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور، به رای تعیین‌کننده مبدل خواهد شد.

بنابراین، اگر ترکیب پیش‌بینی شده برای آرای شهروندان به همین نحو باقی بماند، دموکرات‌ها امکان بازپس‌گیری کنترل مجلس سنا را با پیروزی دو کرسی بیشتر در انتخابات ماه ژانویه خواهند داشت.

اما انتخابات دور دوم، همچنین رای‌دهندگان بیشتری را شامل خواهد شد چرا که کسانی که در انتخابات گذشته، ۱۷ سال داشته و تا ژانویه ۱۸ ساله می‌شوند نیز قادر خواهند بود در آن شرکت کنند. این ممکن است شانس تغییر آرای دور قبلی را فراهم آورد.

© The Independent