ادامه گفت‌وگوی مذاکره‌کنند‌گان صلح در دوحه

اولین پیشنهاد هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان تامین آتش‌بس فوری است

مذاکرات بین‌الافغانی سه ماه قبل در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و تا اکنون تنها روی طرز‌العمل مذاکرات توافق شده‌است-توییتر نادر نادری

گفت‌و‌گوهای صلح بین مذاکره‌کنندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر روی مسائل جدی مانند موضوعات مذاکرات، امروز نیز ادامه داشت اما مذاکره‌کنندگان دولت به ایندیپندنت فارسی می‌گویند پیچیدگی‌ها زیاد و پیشرفت کم است.

این دومین مرحله گفت‌وگوی رسمی و مستقیم میان گروه طالبان و هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان بعد از توافق روی دستور کار مذاکرات است.

براساس گزارش‌ها هیاتهای مذاکره‌کننده دو روز پیش پیشنهادهایشان برای گنجانیدن موضوعات مذاکرات صلح افغانستان ارائه کرده‌بودند.

گروه طالبان بیست و دو ماده را برای در نظر گرفتن در بحث‌های صلح ارائه کرده‌ و ایجاد دولت اسلامی یکی از این پیشنهادهای عمده است. 

گروه طالبان خواستار نظام اسلامی بدون پسوند و پیشوند شده‌اند و ایجاد شورای سرتاسری عالمان دین اسلام را نیز ارائه داده‌اند. این گروه همچنین حقوق و آزادی‌های زنان و مردان را در چارچوب شریعت اسلامی پیشنهاد کرده‌اند‌ و نیز گفته‌اند که حدود و آزادی رسانه‌ها بر بنیاد دستورهای اسلامی تعریف شود.

در طرف مقابل، پیشنهادهای هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان هم شامل ۲۸ ماده است و تامین آتش‌بس اولین خواست این هیات است.

رسول طالب، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان و عضو هیات مذاکره‌کننده به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «در صورت‌جلسه، فوری‌ترین و عاجل‌ترین خواست ما بحث روی آتش‌بس است. این خواست ملت شریف و مسلمان افغانستان است که خونریزی متوقف شود چون هیچ دلیلی برای ادامه خونریزی در افغانستان وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حفظ نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، حفظ دست‌آوردها و آزادی‌های دو دهه اخیر، حفظ نهادهای امنیتی و دفاعی از دیگر خواست‌های عمده هیات گفت‌و‌گو‌کننده دولت افغانستان است.

هم‌زمان با آغاز رسمی گفت‌و‌گوهای بین‌الافغانی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که طالبان بخش عمده از درآمد میلیارد دلاریشان را از طریق مواد مخدر، گمرکات و معدن‌های افغانستان به دست می‌آورد.

در همین حال کمیته نظارت بر گروه‌های تروریستی سازمان ملل متحد اعلام کرد که طالبان هنوز هم با گروه‌ القاعده رابطه دارد و این گروه به طالبان در مورد صلح و جنگ مشورت می‌دهد.

این در حالی است که براساس توافق ایالات متحده آمریکا طالبان باید رابطه‌شان را با گروه‌های تروریستی ازجمله القاعده قطع کنند.

مذاکرات بین‌الافغانی سه ماه قبل در دوحه پایتخت قطر آغاز شد و تاکنون تنها روی شیوه کار مذاکرات توافق شده‌است.

یک مذاکره‌کننده دیگر افغانستان نیز به ایندیپندنت گفت: «طالبان بسیار سیاستمدار شده‌اند. آن‌ها با ذهنیت ریلپالیتکس (سیاست واقعی) پیش می‌روند. اگر روزی روی آتش‌بس بیایند، چیزهای مهمی خواهند خواست.»

بیشتر از