نجات جان میلیون‌ها انسان با حمایت از حرفه مامایی

حدود ۲.۸ میلیون مادر باردار و نوزاد تازه متولد شده، هر سال از دنیا می‌روند

تحصیلات، تعلیمات و شرایط کاری ماماها باید بهبود یابد - ANWAR AMRO / AFP

نتیجه پژوهشی جدید نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مناسب در حوزه مامایی، می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ منجر به نجات جان ۴.۳ میلیون نفر در سال، در سراسر جهان شود.

این گزارش که از سوی مجله لانست گلوبال هلت انجام شده، به این نتیجه رسید که تا سال ۲۰۳۵، اگر استانداردهای تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی مامایی ارتقا یابد، حدود دو سوم مرگ‌های‌ مادران، نوزادان تازه به دنیا آمده، و جنین‌های مرده؛ متوقف می‌شود.

این پژوهش اشاره کرد فقط تعداد ماماها نیست که باید افزایش یابد بلکه تحصیلات، تعلیمات و شرایط کاری آنان نیز باید بهبود یابد، تا به این نیاز پاسخ داده شود.

دکتر آندریا نوو، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت موانعی کلیدی بر سر راه بهبود خدمات مامایی در کشورهای کم‌‌درآمد و متوسط وجود دارد.

او افزود: «این موانع شامل توزیع نابرابر ماماهای واجد شرایط، راه‌های نامناسب حمل‌و‌نقل، فقدان محصول‌ها و تجهیز‌های مورد نیاز، و در بعضی کشورها، عدم اعتماد عموم مردم به این قشر می‌شود. نیاز به توجه بیشتری به اهمیت تقویت و حمایت از این خدمات وجود دارد که بتوان از حداکثر ظرفیت آنها بهره جست.»

ماریا ناجمبا، یکی از نویسندگان این پژوهش گفت ماماها، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، در مرکز نظام اصلی بهداشت همگانی قرار ندارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود «آنها مراقبتی ادامه‌دار را برای زنان فراهم می‌آورند؛ از اطلاع‌رسانی تا پیشگیری از بارداری، از درمان تا مداوا، از آغاز تا پایان نیاز به مراقبت پزشکی. ماماها نقشی کلیدی در تقویت مراجعان خود بازی کرده و باعث تسهیل کار تیمی در میان رشته‌های مختلف پزشکی شده و مراقبتی اختصاصی بر اساس نیازهای مریض خود فراهم می‌آورند. افزایش دخالت ماما‌ها در زایمان، به نقطه عطفی تبدیل خواهد شد که به ماماها اجازه می‌دهد تا با اطمینان‌خاطر، به همه مادران دسترسی داشته باشند و بتوانند با ارائه مراقبت‌های شایسته و لازم، آمار مرگ مادران و نوزادان تازه به دنیا آمده را کاهش دهند.»

پروفسور ماری رنفرو، مامایی که متخصص مراقبت از مادران در دانشگاه داندی است، گفت: «این یافته‌های جدید بر اساس مدارک گذشته، به نتیجه رسیده است و باعث تقویت آن یافته‌ها نیز شده است. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت و تاثیر مراقبت مامایی، در کاهش آمار مرگ و بهبود بهداشت و تندرستی شهروندان است. این یافته‌ها باید توجه جامعه جهانی را به خود جلب کند، به همان نحوی که دارویی جدید یا فناوری جدیدی، ذهن همه را درگیر خود می‌کند. در زمینه استانداردهای بین‌المللی مامایی، همواره سرمایه‌گذاری‌های بسیار کمی شده است. تضعیف اجتماعی، حرفه‌ای، اقتصادی و جنسیتی ماماها و زنانی که آنان وظیفه مراقبت از ایشان را بر عهده دارند، همگی از دلایل دخیل در این وضعیت هستند.»

حدود ۲.۸ میلیون مادر باردار و نوزاد تازه به دنیا آمده، هر سال از دنیا می‌روند. در سراسر جهان، پیش از شیوع کووید-۱۹، هر ۱۱ ثانیه یک نفر به دلایلی جان می‌باخت که معمولا امکان جلوگیری از آنها وجود داشت.

کنشگران پیشتر به ایندیپندنت گفته بودند که وضعیت اضطراری ویروس کرونا، منجر به مرگ بدون دلیل مادران باردار و نوزادان تازه به دنیا آمده خواهد شد در حالی که می‌شد از نقش این عوامل، هنگام زایمان جلوگیری کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی