برداشتِ گیاه داروییِ «هینگ» در استان بدخشان به ۳۵ تُن رسید

هینگ افغانستان کیفیتی عالی دارد و با قیمتی بالا در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد

گیاه هینگ نوعی گیاه طبی وحشی است - تصویر از وزارت زراعت، مالداری و آبیاری افغانستان

مسئولین زراعت، آبیاری و مالداری بدخشان از افزایش محصول‌ گیاهی با خاصیت دارویی هینگ (آنغوزه) در این استان خبرداده‌اند. آنها می‌گویند امسال بدخشان بیش از ۳۵ تُن هینگ به‌دست آورده است.

سید معین‌الدین عینی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری بدخشان درباره افزایش برداشت هینگ در این استان گفت: «هینگ که در بدخشان بیشتر به صورت وحشی و طبیعی رشد می‌کند، امسال رشد بیشتری داشته است و به بیش از ۳۵ تُن رسیده است.»

آقای عینی، افزود: «وزارت زراعت مالداری و آبیاری افغانستان نیز در گسترش این محصول نقش دارد. این وزارت، سال گذشته در نزدیک به ۲۵۹ هکتار زمین روستاها از جمله روستای تیشکان، هینگ کاشته و آبیاری کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هینگ در اکثر روستاهای استان بدخشان، در ارتفاعات بلند کوهستان‌ها، به گونه وحشی می‌روید. تا به‌حال تحقیق دقیقی در مورد منطقه‌هایی از استان بدخشان که در آن هینگ وحشی رشد می‌کند انجام نشده است.

هینگ افغانستان کیفیتی عالی دارد و با قیمتی بالا در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. بته هینگ یکی از گیاهانی است که از قدیم مورد توجه تاجران و دهقانان بوده است. قیمت بالای این گیاه و بازار موفق فروش آن در سطح جهانی، موجب ترویج و گسترش کشت این بته شده، وضعیت اقتصادی دهقانان را بهبود بخشیده است. کشت هینگ، جایگزین خوبی برای کشت کوکنار به حساب می‌آید. این گیاه با شرایط اقلیمی افغانستان سازگاری دارد و با نیاز به آب کم، در اکثر استان‌های افغانستان قابلیت کشت دارد.

گیاه هینگ نوعی گیاه طبی وحشی است. این گیاه از اقلام مهم صادراتی افغانستان به شمار می‌رود. هینگ در افغانستان به نام «هینگ بدبو» شهرت دارد که با طول ۲ تا ۲.۵ متر، دارای ریشه قوی و شیره شیری رنگ، بوی تندی دارد. اگر هینگ به صورت حرفه‌ای برداشت شود، بوته آن برای حدود ۱۸سال محصول می‌دهد. کشت نهال هینگ، نیاز به زمینی با مساحت ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ دارد. کاشت نهال ضروری است و تخمین زده می‌شود در یک جریب زمین (حدود ۴ متر مربع) ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم تخم برای کاشت نهال نیازاست. تخم این گیاه در سال سوم و نهال آن در سال چهارم محصول می‌دهد.

بیشتر از زندگی