احتمال تولید واکسن کرونای ایرانی از اواخر تیرماه 

عضو ستاد مقابله با کرونا: احتمال دارد در اواخر تیرماه تولید «واکسن ایرانی» آغاز شود

در روزهای گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، از خرید واکسن تنها برای ۲۱ میلیون ایرانی خبر داده بود؛ بدان معنا که بیش از ۸۰ درصد مردم در ایران به واکسن دسترسی نخواهند داشت - عکس از خبرگزاری ایرنا

وزیر بهداشت ایران با بیان این که « مدیریت کرونا در شرایط تحریم، عزت جمهوری اسلامی ایران است»، امروز در جمع فرماندهان نیروهای مسلح و سازمان بسیج که در ستاد وزارت بهداشت حضور یافته بودند، گفت: «خواهید دید که در زمینه واکسن هم کاری کارستان خواهیم کرد. الان دنیا قبول کرده است که ما یکی از پیشتازان عرصه واکسن‌سازی هستیم.» 

در حالی که روسیه به عنوان اولین کشور دنیا واکسینه کردن شهروندان را در پایتخت کشورش آغاز کرده است و آمریکا و کانادا و انگلستان نیز به زودی این روند را در پیش خواهند گرفت، در ایران، کشوری با بالاترین شمار مبتلایان و آمار مرگ و میر در منطقه، امروز عضو ستاد مقابله با کرونا گفت که احتمال دارد در اواخر تیرماه تولید «واکسن ایرانی» آغاز شود. حتی اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، به نظر نمی‌رسد که تا پیش از انتخابات ۱۴۰۰، جز بخش کوچکی از شهروندان ایران بتوانند به واکسن کرونای ایرانی دسترسی داشته باشند. 

به گفته مینو محرز که به عنوان محقق اصلی پروژه تولید واکسن و عضو ستاد مقابله با کرونا در ایران شناخته می شود، واکسن کرونای ایرانی به تازگی مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق را برای ورود به فاز مطالعات انسانی دریافت کرده است، و در صورت موفقیت نتایج مطالعات انسانی این واکسن همانند فاز حیوانی آن، احتمال دارد در اواخر تیر ماه به مرحله تولید برسد. در عین حال، هنوز زمان مشخصی برای واکسینه کردن شهروندان کشور مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ست که طبق آمار رسمی، شمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در ایران ۵۰ هزار نفر را رد کرده است و شمار مبتلایان به کرونا نیز از یک میلیون نفر گذشته است. هرچند، کارشناسان از همان ابتدای شیوع کرونا در ایران گفته‌اند که آمار رسمی دولتی در کشور در این خصوص با واقعیت فاصله زیادی دارد و  شمار واقعی مبتلایان و جانباختگان به این ویروس، دستکم چهار برابر آمار اعلام شده است. 

در روزهای گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، از خرید واکسن تنها برای ۲۱ میلیون ایرانی خبر داده بود؛ بدان معنا که بیش از ۸۰ درصد مردم در ایران به واکسن دسترسی نخواهند داشت. هرچند ایران از آغاز آزمایش انسانی واکسن خبر داده است، ولی جزو کشورهایی نیست که به تکنولوژی ساخت واکسن دسترسی داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که همسایگان ایران فرصت بهتر و بیشتری برای دسترسی به واکسن برای شهروندان خود فراهم کرده‌اند. کشورهای عراق و افغانستان طی روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که به زودی تمام شهروندان خود را واکسینه خواهند کرد. نخست رئیس جمهوری عراق از فراهم شدن امکان واکسینه شدن رایگان تمام مردم، و سپس رئیس جمهوری افغانستان از امکان واکسینه شدن رایگان ۶۰ درصد مردم خبر دادند. این در حالی است که افغانستان مبتلایان و جان‌باختگان کمتری در خصوص کرونا داشته است و از آغاز شیوع این بیماری، مرزهای خود را به روی ایران بسته است. 

روسیه از دو روز پیش تزریق واکسن کرونا را برای اهالی مسکو آغاز کرده است و به این ترتیب، مسکو اولین شهر جهان است که ساکنان آن واکسن کرونا را دریافت می‌کنند در برابر این ویروس واکسینه می‌شوند. هرچند، هنوز عوارض واکسن کرونای روسی مشخص نیست و به نظر می‌رسد که فعلا فقط دسترسی به آن در الویت قرار گرفته است.  روسیه می‌گوید که آن واکسن ۹۵ درصد اثربخشی داشته است. 

در آمریکا، کانادا و بریتانیا نیز به زودی طرح واکسینه کردن مردم در برابر کرونا آغاز خواهد شد. طی نه ماه سخن گفتن از تلاش برای کشف و تولید واکسن کرونا،  آن روند اکنون تبدیل به اظهار امیدواری برای واکسینه شدن بیشتر مردم دنیا تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی یا نهایتا هفته‌های آغازین سال جدید میلادی شده است و اکثر کشورها نیز در صف خرید واکسن جای گرفته‌اند. 

بیشتر از جهان