کابل: انتخابات ریاست جمهوری تحت هر شرایطی برگزار می‌شود

طالبان هشدار داده که برگزاری انتخابات پیش از توافق صلح را نمی‌پذیرد

Credit: af.shafaqna.com

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است، تقویم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان واضح و روشن است و انتخابات ریاست جمهوری تحت هر شرایطی که باشد در وقت و زمان آن برگزار می‌­شود و هیچ چیز نمی­تواند مانع برگزاری انتخابات شود.

چندی پیش شیرمحمد عباس استانکزی، عضو هیأت گفتگو کننده­ گروه طالبان هشدار داده بود که اگر انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیش از توافق صلح میان نمایندگان این گروه و آمریکائیان برگزار شود، برای طالبان قابل قبول نیست و جنگجویان این گروه حملات‌شان را علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان ادامه می­دهند. این گفته‌­های عضو گروه طالبان با واکنش جدی مقامات حکومت افغانستان روبرو شد.

 صدیقی گفت: «انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تحت هرشرایط که باشد برگزار می­‌شود و تقویم انتخابات ریاست جمهوری روشن و واضح است».

اما گروه طالبان دریک اعلامیه رسمی گفته­ است که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور نیروهای خارجی، غیرقانونی بوده و آن‌را نمی‌پذیرند.

چندی بیش، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز گفته بود درمورد زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، هیچ شک و شبهه‌­ای وجود ندارد و انتخابات، دروقت و زمان تعیین شده برگزار می­شود.

درهمین حال، زلمی خلیل­زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در مورد صلح افغانستان گفته است که آمریکا تنها برای خروج نیروهایش از افغانستان با طالبان صلح نمی­کند، بلکه ایالات متحده، می­خواهد که یک توافق­نامه جامع صلح را با طالبان امضاء کند.

آقای خلیلزاد افزود: «آمریکا می­‌خواهد به جنگ کنونی افغانستان از راه­های مذاکره و گفتگو پایان داده شود و این کشور بتواند درآینده نیز با افغانستان، یک رابطه درازمدت داشته باشد».

آقای عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز گفته است : «مسئله سلامت افغانستان به برگزاری خوب انتخابات ریاست جمهوری بستگی دارد و این موضوع بسیار واضح و روشن است و راه دیگری برای تعیین سرنوشت موجود نیست».

جمال خان ابراهیمی، استاد دانشگاه و تحلیل­گر مسایل سیاسی درمورد انتخابات و گفته‌­های طالبان می­‌گوید: «اگرطالبان تلاش کنند که از راه غیرقانونی، یعنی بدون انتخابات به قدرت برسند، خواسته‌ای محال است. گفته می­‌شود طالبان در جلسات خصوصی که با آمریکائیان داشته­اند، گفته‌اند حکومت ما را شما ساقط کردید و حالا مکلف هستید زمینه ایجاد دوباره آن را فراهم کنید».

ابراهیمی افزود: «شهروندان افغانستان جنایت­‌های گذشته این گروه را فراموش نکرده‌اند. این گروه قلب مردم را شکسته‌­اند و حکومت کنونی نیز مکلف است که انتخابات ریاست جمهوری را در وقت و زمان آن برگزار کند و مردم را با حرف­‌های ناحق فریب ندهد».

نادرخان سخی، شهروند کابل می‌­گوید: «انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید برگزار شود و مردم را بیشتر از این درد و رنج ندهند. طالبان هرچه دل‌شان خواست می­‌گویند. اگر به دل آنها باشد، می‌خواهند که امارت اسلامی را امروز دوباره ایجاد کنند. اما مردم افغانستان که سال­هاست برای این نظام قربانی داده اند، جز راه انتخابات، هیچ راهی دیگری برای تصاحب قدرت ندارند. باید به آمریکائیان گفته شود که شما به نام روند صلح کاری نکنید که جبرانش، برای شما و مردم افغانستان درآینده غیرممکن باشد».

این گفته‌­ها و اکنش­‌ها، درحالی بیان می­‌شود که روند گفتگوهای صلح میان آمریکا و نمایندگان طالبان، به مرحله­ حساسی رسیده است و طبق گزارش‌ها هر دو طرف از پایان دورهفتم مذاکرات صلح راضی به نظرمی‌­رسند.

بیشتر از