هشدار درباره خوش‌بینی‌ بیش از اندازه به پایان کرونا

سازمان بهداشت جهانی نگران تصور روز‌افزون مبنی بر به پایان رسیدن همه‌گیری کووید-۱۹ است

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ حدود پنج میلیون دوز از این سه واکسن تولید شود و سایر واکسن‌ها در سال جدید از آنها پیروی کنند-Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

 به دنبال پیشرفت‌های اخیر در تولید واکسن مهم کووید-۱۹، سازمان بهداشت جهانی درباره حس رضایت بیش از حد در مورد همه‌گیری ویروس کرونا هشدار داد.

به نظر می‌رسد تاکنون سه واکسن موثر واقع شده‌اند و بریتانیا اولین کشور در جهان است که استفاده از واکسن تولید شرکت داروسازی فایزر و بایو‌تک را تایید کرده است. این امر امیدها برای این که به زودی امواج در خلاف  جهت ویروسی به حرکت درآیند که تاکنون جان یک و نیم میلیون نفر در جهان را گرفته است، افزایش داده است.

دکتر تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه گفت:‌ «پیشرفت‌های مربوط به واکسن به همه ما امید داده است و حالا می‌توانیم کم‌کم نور انتهای تونل را ببینیم. با این حال، سازمان بهداشت جهانی نگران تصور روز‌افزون مبنی بر به پایان رسیدن همه‌گیری کووید-۱۹ است.»

دکتر تدروس گفت که همه‌گیری هنوز راهی طولانی در پیش دارد و در نهایت تصمیم‌های شهروندان و دولت‌ها تعیین‌کننده زمان پایان بحران است. او گفت:‌ «می‌دانیم که سالی سخت را پشت سر گذاشتیم و مردم خسته‌ شده‌اند اما در بیمارستان‌هایی که با حداکثر یا بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند، سخت‌ترین شرایط حاکم است.‌»

وی افزود:‌ «واقعیت این است که در حال حاضر، بسیاری از مکان‌ها صحنه سرایت بسیار بالای ویروس کووید-۱۹ است، و این مسئله فشار عظیمی بر دوش بیمارستان‌ها، بخش‌های مراقبت‌های ویژه و همچنین کارکنان بخش بهداشت و سلامت وارد کرده است.»

موسساتی در اروپا و آمریکا که کار آنها تعیین قانون و مقررات درباره واکسن است، به کار بررسی اطلاعات مربوط به دوره‌های آزمایشی واکسن تولیدی فایزر-بیو‌تک و همچنین واکسن تولیدی شرکت مدرنا که عملکردی مشابه نشان داده است، ادامه می‌دهند. همزمان قرار است برای تایید یافته‌های واکسن تولیدی دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا، تست‌های بیشتری انجام شود.

پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۱ حدود پنج میلیون دوز از این سه واکسن تولید شود و قرار است سایر واکسن‌ها در سال جدید از آنها پیروی کنند.

مایک رایان، کارشناس ارشد امور اضطراری در سازمان بهداشت جهانی، در روز جمعه درباره احساس رضایتی که پس از توزیع واکسن پیش آمده است، هشدار داد و گفت که هرچند واکسن‌ها، بخش عمده‌ای از مبارزه علیه کووید-۱۹ هستند اما به تنهایی به معنی پایان همه‌گیری نیستند.

او گفت: «واکسن به معنی کووید صفر نیست.» دکتر رایان تاکید کرد که برخی کشورها باید مقررات بسیار سختگیرانه خود را تا سال آینده حفظ کنند. در غیر این صورت ممکن است شاهد «افزایش انفجاری» موارد ابتلا و حرکت رفت‌وبرگشت همه‌گیری باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بدون آن که به نام کشور خاصی اشاره کند گفت: در برخی کشورها شاهد لحظه بسیار تعیین‌کننده‌ای هستیم. در برخی از کشورها سیستم‌های خدمات سلامت در آستانه سقوط است.»

سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرده است که نیم میلیارد دوز از واکسن‌های موجود در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ و توسط برنامه کوواکس جهانی توزیع شود.

تاکنون ۱۸۹ کشور به برنامه کوواکس پیوسته‌اند که تحت پشتیبانی سازمان بهداشت جهانی است و هدف آن اطمینان از توزیع عادلانه واکسن‌ است. ایالات متحده آمریکا با داشتن معادلات دوجانبه با کشورها، در میان کشورهای پیوسته به این برنامه نیست.

برنامه اولیه کوواکس، واکسیناسیون ۲۰ درصد از جمعیت در معرض خطر از جمله کارکنان بخش بهداشت و سلامت و افراد بالای ۶۵ سال است.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد، روز جمعه در کنفرانس خبری که در ژنو برگزار شد گفت:‌ «هدف و امید ما این است که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ حدود نیم میلیون دوز واکسن را برای توزیع عادلانه در میان کشورها آماده داشته باشیم. »

او بدون اشاره به جزئیات گفت:‌ «بنابراین کشورها می‌توانند انتظار داشته باشند که تا پایان سه ماهه اول ۲۰۲۱ واکسن را دریافت کنند. برخی کشورها ممکن است زودتر از این شروع کنند، احتمال دارد و ممکن است که بتوانیم با شروع زودهنگام کار در چند کشور، نکاتی را یاد بگیریم. »

او افزود: «اما در این صورت بخش عمده، یعنی بخش بزرگ واکسن‌ها احتمالا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ منتقل خواهند شد.»

مدیریت کوواکس با ائتلاف «گوی» برای واکسن است، که نهادی مشترک میان سازمان بهداشت جهانی و ائتلاف برای ابتکارهای آمادگی همه‌گیری (سپی) است. 

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان