برگزاری نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان

«امید شاید در صفحه بعدی باشد، کتاب را نبندیم»

مقام‌های دو کشور هدف راه‌اندازی این نمایشگاه را تقویت روابط فرهنگی بین ایران و افغاننستان خوانده‌اند-عکس از خبرگزاری کتاب ایران

نمایشگاه مشترک کتاب ایران و افغانستان در استان بلخ در شمال افغانستان با شعار «امید شاید در صفحه بعدی باشد، کتاب را نبندیم» راه‌اندازی شد و تا ۱۹ آذر ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه با حضور مقام‌های ایرانی، افغان و۳۰ ناشر از ایران و ۱۱ ناشر دیگر از افغانستان گشایش یافته است.

در این نمایشگاه بیشتر از سه هزار جلد کتاب و هفت هزار عنوان در ۴۱ غرفه به نمایش گذاشته شده ‌است.

مقام‌های دو کشور هدف راه‌اندازی این نمایشگاه را تقویت روابط فرهنگی بین ایران و افغانستان خوانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید حسین یحیوی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بلخ، در روز نخست برگزاری این نمایشگاه گفت: «این دو کشور از روابط دیرینه‌ای برخوردارند و مشترکات بسیار زیادی دارند. ایران و افغانستان دو کشورند که در حوزه تمدنی مشترک قرار دارند با زبان، فرهنگ و سنت‌های مشترک. این‌ها همه باعث می‌شود تا ما تولیدات و محصولات مشترک به‌ویژه در بخش کتاب و انتشارات داشته باشیم تا بتوانیم فرهنگ کتاب‌خوانی و علم‌آموزی را میان نسل جوان ترویج بدهیم.»

از سوی دیگر فرهاد عظیمی، استاندار ولایت بلخ نیز گفت: «ایران در محور سیاست خارجی افغانستان قرار دارد و هم‌زبانی دو کشور باعث گسترش روابط در عرصه‌های مختلف شده‌است.»

ایران هر از گاهی نمایشگاه‌های کتاب در افغانستان برگزار می‌کند. به رغم مشترکات فراوان بین دو ملت، خیلی‌ها از تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذش در افغانستان نگرانند.

چند روز پیش سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران به افغانستان رفت و با مقامات ارشد افغان درباره گسترش روابط دوجانبه صحبت کرد. او خواستار افزایش همکاری‌های رسانه‌ای و روابط عمومی بین ایران و افغانستان شد و بر تقویت روابط فرهنگی نیز تاکید کرد.

به نطر می‌سد افکار عمومی در افغانستان پس از غرق مهاجران در رودخانه مرزی و بدرفتاری با پناهجویان افغان در ایران و حمایت جمهوری اسلامی از گروه طالبان، به‌شدت ضد جمهوری اسلامی ایران شده است.

سفر سخنگوی وزارت خارجه ایران و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب نیز می‌تواند در راستای همکاری عمومی، رسانه‌ای و فرهنگی برای کاهش تنش و کنترل افکار عامه در افغانستان باشد.

چند هفته پیش نیز قرار بود نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان در دانشگاه کابل برگزار شود که حمله تروریستی به این دانشگاه آن را مختل کرد. در این حمله که داعش مسؤولیتش را به عهده گرفت، ۲۲ دانشجو کشته و ۲۷ نفر دیگر مجروح شدند. نمایشگاه کتاب هم لغو شد. 

مقام‌های ایرانی گفته بودند که این حمله ربطی به برگزاری نمایشگاه کتاب نداشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر