کارزار توییتری برای آزادی برادران افکاری

نزدیک به سه ماه از اعدام نوید افکاری گذشته است

در حالی که حبیب و وحید افکاری همچنان در انفرادی به سر می‌برند، مردم کارزار آزادی آنها را بر پا کردند - عکس از شبکه اجتماعی

به مناسبت تولد حبیب افکاری و در پی گذشت نزدیک به سه ماه از اعدام نوید افکاری، کارزاری در توییتر برای آزادی برادران افکاری به راه افتاد.

قریب به سه ماه است که برادران افکاری در زندان انفرادی به سر می‌برند و بیش از ۸۳ روز از اعدام نوید افکاری، ورزشکار و جوان معترض به حکومت ایران گذشته است. در همین راستا، فعالان حقوق بشر، فعالان سیاسی و بسیاری از مردم در فضای مجازی، توفان توییتری به راه انداختند و خواهان آزادی برادران افکاری شدند.

نوید و وحید افکاری در شهریور ۱۳۹۷ و حبیب برادر دیگر آنها، در آذرماه همان سال، به اتهام شرکت در اعتراضات علیه حکومت دستگیر شدند. پس از مدتی قتل یک مأمور نیروی امنیتی به آنها نسبت داده شد که از سوی وکلا و خود آنها رد شد. درخواست بازبینی فیلم‌های مداربسته نیز توسط قاضی رد شد تا این اتهام از نظر وکلای پرونده و افکارعمومی، بدون ادله کافی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه انقلاب شیراز نهایتاً در روز ۹ مرداد، نوید افکاری را به اتهام قتل یک مأمور امنیتی، به دو بار اعدام محکوم کرد و درحالی‌که پرونده بسیار مخدوش و شبهه‌ناک بود، وی را به طور شبانه و درحالی‌که به خانواده و وکیل وی اطلاع نداده بودند، اعدام کردند.

این اقدام با واکنش‌های گسترده در داخل و فضای بین‌المللی مواجه شد. پس از صدور حکم و پیش از اجرای اعدام، چندین فایل صوتی و تصویری از سوی نوید افکاری، برادر و مادرش منتشر شد که ناعادلانه بودن روند رسیدگی به اتهامات و انجام شکنجه برای اخذ اعترافات را اثبات می‌کرد.

از آن زمان، وحید و حبیب افکاری، برادران نوید افکاری در انفرادی به سر می‌برند و باتوجه‌به اقدام غیرقانونی پیشین قوه قضائیه، خطر هرگونه اقدامی مانند آنچه بر سر برادرشان آمده، برای آنها نیز وجود دارد.

در همین راستا پدر و مادر این دو زندانی خطاب به قاضی ناظر، در نامه‌ای نوشتند که فرزندان ما بعد از ضرب و شتم، همچنان در انفرادی نگهداری می‌شوند. اگر تصمیم‌گیرنده شما هستید علاوه بر ارجاع فوری آن‌ها به بند عمومی، دلایل تحمیل انفرادی و شرایط شکنجه آن‌ها را توضیح دهید.