ترکی‌ الفیصل: برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل برنامه‌ریزی نمی‌کنیم

«آمادگی برای هیچ‌چیز وجود ندارد»

ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی-MOHAMMED AL-SHAIKH / AFP

ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت که این کشور برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل آماده نمی‌شود.

شاهزاده ترکی فیصل در مورد اخبار اخیر مربوط به دیدار ولیعهد عربستان سعودی و نخست‌وزیر اسرائیل به سی‌ان‌ان گفت که کشورش برای عادی‌سازی روابط آماده نمی‌شود.

وی افزود: «شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، این موضوع ( دیدار) را به‌طور کامل تکذیب کرد و متأسفانه رسانه‌ها اخباری را که از سوی اسرائیل منتشر می‌شود، دنبال می‌کنند نه آنچه را که پادشاهی (سعودی) تائید کرده باشد.»

ترکی فیصل همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا مقدمات عادی‌سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل تدارک دیده ‌شده است یا خیر گفت: «هیچ آمادگی برای هیچ‌چیز وجود ندارد. پادشاهی موضع ثابتی دارد و پادشاه در سخنرانی خود در مجلس شورا اظهار داشت که پادشاهی سعودی به طرح صلح عربی متعهد است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح صلح عربی یک پیشنهاد ۱۰ ماده‌ای است که به ابتکار عربستان سعودی برای پایان دادن به درگیری اعراب و اسرائیل تهیه شد. این طرح سال ۲۰۰۲ در اجلاس بیروت اتحادیه عرب مورد تأیید قرار گرفت.

امارات متحده عربی و بحرین در سپتامبر ۲۰۲۰ توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضا کردند.

نمایندگان این سه کشور ۲۵ شهریور سال جاری در کاخ سفید آمریکا با امضای یک توافق تاریخی به نام «توافق ابراهیم» آغاز عادی‌سازی روابط فی‌مابین را اعلام کردند.

تلاش‌های ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین برای موضع‌گیری علیه «توافق ابراهیم» در نشست اتحادیه عرب به نتیجه نرسید. بااین‌حال فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت: «کشورش از راه‌حل جامع برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل پشتیبانی می‌کند.»

در هفته‌های اخیر رسانه‌های اسرائیلی مدعی شده بودند ولیعهد عربستان سعودی و نخست‌وزیر اسرائیل در «سفر مخفیانه» نتانیاهو به عربستان دیدار کرده‌اند و آن را نشانه برنامه‌ریزی برای توافق احتمالی در آینده دانسته بودند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در واکنش به این خبر گفت: «چنین دیداری رخ نداده است.»

بیشتر از جهان