اولین واکنش‌ها به بودجه ۱۴۰۰

دولت امیدوار در برابر مجلسِ ناراضی

در میان کشمکش‌های قانونی و لفظی میان دولت و مجلس، هنوز سؤالات فراوانی بی‌پاسخ‌مانده است- خانه ملت 

بودجه ۱۴۰۰ در ایران چه در نحوه تقدیم و چه در محتوا واکنش شدید مجلسی‌ها را در پی داشت.

امسال حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهور لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.

حسن روحانی به دلیل حضور نداشتن در مجلس در روز تحویل بودجه به علت دغدغه‌های بهداشتی، به‌شدت مورد شماتت مجلسی‌ها قرار گرفت.

رئیس مجلس هم در اعتراض به حاضر نشدن رئیس‌جمهور برای تحویل لایحه بودجه و ارائه آن از سوی معاون پارلمانی دولت، در زمان تقدیم لایحه از صحن مجلس خارج شد.

گذشته از کنایه‌ها و پیغام‌های نه‌چندان دوستانه دولت و مجلس درباره اتفاقاتی که در روز تحویل بودجه در مجلس گذشت، محتوای آنچه به مجلس داده شد نیز برای ساکنان بهارستان خوشایند نبود.

رئیس کمیسیون بودجه مجلس با غیرواقعی خواندن بخشی از بودجه اجرای آن را همچون «معجزه» خواند.

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: «درآمد‌های دولت در لایحه بودجه سال آینده ۸۴۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده درحالی‌که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان آن واقعی است و روی بقیه نمی‌توان حساب کرد.»

حاجی بابایی در ادامه گفت: «بودجه شرکت‌های دولتی از بودجه عمومی کشور بیشتر است و مجلس تصمیم دارد بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز در سخنانی همسو با حاجی بابایی گفت: «بررسی مقدماتی بودجه ارائه‌شده، نشان می‌دهد، دولت ۱۹۹ هزار میلیارد تومان برای فروش نفت در نظر گرفته است که عدد بسیار درشتی است.»

جعفر قادری با هشدار دادن به دولت بابت پیامدهای تورمی تصمیمات درباره درآمدهای مالیاتی گفت: «کار بررسی و تصویب بودجه ۱۴۰۰ را در مجلس بسیار دشوار می‌دانم.»

روزنامه‌های تهران نیز با اولویت دادن به بودجه ۱۴۰۰، تیترهای اول خود را اقتصادی بستند.

جام جم با اشاره به اصلاحاتی که قرار بود در راستای قطع وابستگی بودجه به نفت انجام شود نوشت: «نفت از بودجه ۱۴۰۰ هم نرفت.»

کیهان در ادامه انتقادات خود به دولت «پنج ایراد اساسی در لایحه بودجه سال آینده» را تیتر اول خود کرد.

روزنامه شرق ناخوشنودی خود از اتکای دولت به فروش اوراق نفتی پیش‌بینی‌شده در بودجه ۱۴۰۰ را با تیتر «حساب ویژه دولت روی پول ملت» نشان داد.

روزنامه دولت اما در دفاع تمام‌قد از بودجه نوشت: «قالیباف در حالی برای دولت تعیین تکلیف کرده و بایدها و نبایدهایی برای تدوین بودجه مطرح ساخته که گویی وظیفه تدوین این لایحه هم از اختیارات بهارستان است! حال‌آنکه بر اساس اصل ۵۲ قانون اساسی این مهم از اختیارات قوه مجریه است.»

روزنامه ایران با اشاره به سابقه اختلافات مجلس و دولت در لوایح بودجه نوشت: «مجلس نمی‌تواند در مفاد قانون بودجه تغییری ایجاد کند که شاکله بودجه دستخوش دگرگونی شود.»

چالش دیگری که پیش روی بودجه ۱۴۰۰ قرارگرفته است، بحران کسری بودجه سال گذشته است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: «با توجه به کاهش شدید درآمد دولت و کسری بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه سال ۹۹، دولت در سال ۱۴۰۰ در بحث بودجه باید بااحتیاط بودجه را ببندد.»

جبار کوچکی نژاد با اشاره به درآمدهای پیش‌بینی‌شده مالیاتی گفت: «در این شرایط فشار زیادی بر مردم وارد می‌شود چون منابع دیگری برای بودجه سال آینده نداریم.»

نگرانی از کسری بودجه در حالی عنوان می‌شود که بودجه نهادهای خاص مذهبی عقیدتی افزایش‌یافته است.

تنها در بخش حوزه‌های علمیه، بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۲٬۰۵۰٬۰۰۰ میلیون ریال، شورای عالی حوزه‌های علمیه ۶٬۵۱۰٬۰۰۰ میلیون ریال، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ میلیون و شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران ۳٬۲۵۰٬۰۰۰ میلیون ریال افزایش‌یافته است.

افزایش بودجه نهادهای مذهبی در حالی صورت می‌گیرد که در بخش‌های خدمات عمومی مانند شهرداری‌ها در موارد مربوط به آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی شاهد کاهش بودجه نسبت به سال ۹۹ هستیم.

در میان کشمکش‌های قانونی و لفظی میان دولت و مجلس، هنوز سؤالات فراوانی بی‌پاسخ‌مانده است.

اینکه راه‌حل دولت برای کسری بودجه سال جاری، مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا و برنامه التیام زخمه‌ای اقتصادی ناشی از آن، اثرات نپیوستن به معاهدات بین‌المللی مانند FATF و برنامه احتمالی بازگشت آمریکا به توافق برجام چه خواهد بود.

مهم‌تر از همه این‌ها، درحالی‌که همسایگان ایران در صف خرید واکسن کرونا ایستاده‌اند، برنامه دولت برای خرید آن و اجرای طرح عظیمی چون واکسیناسیون سراسری چه خواهد بود؟

بیشتر از اقتصاد