والری ژیسکاردستن رییس جمهور سابق فرانسه درگذشت

در دوره او سقط‌جنین و طلاق توافقی در فرانسه قانونی شد

ژیسکاردستن یکی از معماران اروپای متحد بود -GABRIEL DUVAL / AFP

والری ژیسکاردستن رییس جمهور سابق فرانسه و معمار اصلی یکپ‍‍ارچگی اروپا در اوایل دهه ۱۹۰۷ میلادی، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

طبق اعلام دفتر ژیسکاردستن او بر اثر عوارض ابتلا به کووید۱۹ و در میان افراد خانواده‌اش درگذشت.

ژیسکاردستن که از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ رهبر فرانسه بود به خاطر رهبری فرایند نوسازی جامعه فرانسه در دوران ریاست‌جمهوری‌اش و ازجمله قانونی کردن سقط‌جنین و طلاق توافقی مشهور است.

او به همراه دوست نزدیکش هلموت اشمیت صدراعظم آلمان به تشکیل اروپای واحد نیز کمک کرد.

این دو مرد در کنار هم بنیان‌گذار واحد پول و نظام پولی یکپارچه برای اروپا بودند.

ژیسکاردستن پس از جنگ جهانی اول در آلمان متولد شد و در جنگ جهانی دوم به آزادسازی پاریس از دست نازی‌ها کمک کرد. او بعداً پایه‌گذاری واحد پول یکسان برای اروپا شد و در دهه هفتاد میلادی به پیوستن بریتانیا به نهادی نقش داشت که بعدها اتحادیه اروپا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به اجرای طرح یکپارچگی اروپا همواره خوش‌بین بود و پیش‌بینی می‌کرد اتحادیه اروپا و حوزه اروپا باوجود چالش‌های ناشی از فقدان یکی از اعضای اصلی‌اش احیا خواهد شد و قدرتمندتر و بزرگ‌تر خواهد شد.

ژیسکاردستن در ۱۹۷۴ به قدرت رسید و نمونه رئیس‌جمهوری متجدد در فرانسه شد، سیاستمداری محافظه‌کار که در مورد مسائل اجتماعی دیدگاهی لیبرال داشت.

در دوره او سقط‌جنین و طلاق توافقی قانونی شد و سن قانونی از ۲۱ سالگی به ۱۸ سالگی کاهش یافت.

او در محله‌های کارگر نشین آکاردئون می‌نواخت. یک‌بار صبح روز کریسمس چهار زباله گرد رهگذر را به‌صرف صبحانه به کاخ ریاست جمهوری دعوت کرد.

در سال ۱۹۸۱ در دومین دور رقابتش برای رسیدن به ریاست جمهوری در برابر فرانسوا میتران شکست خورد.

ژیسکاردستن در جوانی در مؤسسه معتبر پلی‌تکنیک و سپس در دانشکده ملی مدیریت دولتی درس خواند و درنهایت مدرک اقتصاد از دانشگاه آکسفورد گرفت.

در سن ۳۶ سالگی در دولت رئیس‌جمهور شارل دوگل به سمت وزیر امور مالی رسید.

پس از شکست سال ۱۹۸۱ در انتخابات ریاست جمهوری موقتاً از سیاست کناره گرفت.

سپس دوباره دست‌به‌کار تشکیل اتحادیه اروپا شد و به تدوین قانون اساسی اروپا همت گمارد، قانونی که در سال ۲۰۰۴ کار تدوین آن رسماً به پایان رسید، اما فرانسوی‌ها و هلندی‌ها به آن رأی منفی دادند، هرچند باعث شد در سال ۲۰۰۷ پیمان اتحادیه اروپا بالاخره تصویب شود.

او در سن ۸۳ سالگی رمانی عاشقانه با عنوان «شاهزاده خانم و رئیس‌جمهور» منتشر کرد که به گفته خودش پس از مشورت با شاهزاده دیانا برای نوشتن داستانی عاشقانه، آن را بر اساس شخصیت او نوشته بود.

او در پاسخ به سؤالی در مورد ماهیت رابطه‌اش با شاهزاده خانم فقط گفت: «نمی‌خواهم بزرگنمایی کنم. تا حدی حال و هوای رابطه‌مان خصوصی بود چون او نیاز به ارتباط داشت.»

اوایل سال جاری یک خانم روزنامه‌نگار آلمانی ژیسکاردستین را به دست‌درازی مکرر به حریم تنش حین مصاحبه متهم کرد و به جرم آزار جنسی علیه او به دادگاهی در پاریس شکایت برد. وکیل فرانسوی ژیسکار گفت این پیرمرد ۹۴ ساله ماجرای مذکور را «به یاد ندارد.»

فرانسوا اولان رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به «دولت‌مردی که درهای فرانسه را به روی دنیا باز کرد و اروپا را بستر اعتلای فرانسه می‌دانست» ادای احترام کرد.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان