«چین درباره ویروس کرونا دروغ گفت»

اسناد فاش شده نشان می‌هد، چین آمار افراد مبتلا را کمتر از نصف اعلام کرده است

شواهد حاکی از آن است که چین اطلاعات حیاتی مربوط به همه‌گیری را پنهان کرده است ـ NICOLAS ASFOURI / AFP

اسناد فاش شده نشان می‌هد، چین در مراحل اولیه همه‌گیری کووید-۱۹، تعداد  افراد مبتلا را کمتر از نصف اعلام کرده است. این کشور همچنین شدت بیماری و عدم  تشخیص سریع موارد بیماری را نادیده گرفته است.

سی‌ان‌ان مجموعه‌ای از افشاگری‌ها را در ۱۱۷ صفحه، از اسناد داخلی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های استان «هوبی» به‌دست آورده است که نشان می‌دهد چگونه حزب کمونیست چین، اطلاعاتی حیاتی را پنهان نگه داشته است؛ آن هم زمانی که جهان برای مهار این ویروس، که به سرعت در حال گسترش بود، درگیر بود.

در تاریخ دهم فوریه، چین تعداد دو هزار و ۴۷۸ مورد جدید ابتلا را به صورت علنی تایید کرد در حالی که گزارش محرمانه، تعداد موارد جدید مبتلا شده را پنج هزار و ۹۱۸ نفر اعلام کرده است؛ یعنی ۱۳۹ درصد اختلاف.

در هفدهم فوریه، چین تعداد فوتی‌های جدید ناشی از این بیماری را در استان هوبی، (گفته می‌شود این همه‌گیری از شهر ووهان این استان آغاز شده است) ۹۳ نفر اعلام کرد. این در حالی است که گزارش محرمانه، مرگ ۱۹۶ نفر را نشان می‌دهد که معادل دوبرابر اختلاف است.

در هفتم مارس، چین به صورت علنی از مرگ دو هزار و ۹۸۶ نفر خبر داد در حالی که گزارش‌های محرمانه، مرگ سه هزار و ۴۵۶ نفر را نشان می‌دهد.

این اسناد، تصویری از عملکرد سازمان بهداشت و درمان این کشور، در برابر این همه‌گیری، در فاصله تاریخ اکتبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اواخر ماه مارس و در آستانه اوج همه‌گیری، مقامات چین، زمانی حول و حوش۲۳.۳ روز (یعنی سه هفته) را صرف کردند تا موارد مختلف، از شروع علائم گرفته تا موارد مثبت کووید-۱۹ را تایید کنند.

بررسی کیت‌های تشخیص نشان می‌دهد که آنها در تشخیص کووید-۱۹بی‌تاثیر بودند و از طرفی فقدان تجهیزات محافظت شخصی، مقامات بهداشت و درمان را مجبور کرد تا قبل از آزمایش، این ویروس را به حال خود رها کنند.

در گزارش اسناد سی‌ان‌ان آمده است: «بازنگری آزمایش نمونه‌های اولیه، حاکی از آن است که کیت‌های تشخیص، که موارد بیماری سارس را منفی تشخیص دادند، اغلب در موارد ویروس کرونای جدید، مثبت هستند.»

«شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با سی‌دی‌سی (در آزمایش‌ها) از عوامل استخراج و مایعات ساده استفاده می‌کنند که یکدیگر را مهار می‌کنند و نتایج منفی کاذب ظاهر می‌شود.»

این اسناد، همچنین از شیوع آنفوآلانزای فاش نشده‌‌ای در دسامبر ۲۰۱۹ در استان هوبی خبر می‌دهد که بسیار شدیدتر از مناطق «ییچانگ» و «شیانینگ» در ووهان بوده است.

داده‌های داخلی از افزایش دو هزار و۵۹ درصدی بیماری، در سال ۲۰۱۸ خبر می‌دهد که قبلا گزارش نشده بود.

وزیر امور خارجه چین، کمیسیون ملی بهداشت و کمیسیون بهداشت هوبی در تماسی که سی‌ان‌ان با آنها داشت، درباره اسناد تازه کشف شده، پاسخی ندادند.

«یانشونگ هوآنگ»، یکی از اعضای ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط خارجی گفت: «مشخص بود که آنها اشتباه کرده‌اند و این اشتباه تنها در مواجه با این ویروس جدید نبود بلکه اشتباه‌هایی با انگیزه‌های سیاسی و اداری را شامل می‌شد که بر چگونگی برخوردشان با این ویروس تاثیر گذاشت.»

«این اتفاق‌ها تبعات جهانی داشت. هرگز نمی‌توانید شفافیت صد درصدی را تضمین کنید. این موضوع تنها راجع به پنهان‌کاری تعمدی نیست؛ شما با موارد مربوط به فناوری و مسائل دیگر مربوط به ویروس جدید نیز درگیر می‌شوید.»

© The Independent

بیشتر از جهان