ظریف می‌گوید اصولگرایان به آمریکا پیام همکاری می‌دهند

«ما که سکوت می‌کنیم، دلیل نمی‌شود که متوجه این گراها نیستیم»

دیدار محمدجواد ظریف و جان کری وزیر خارجه وقت آمریکا در نیویورک، سال ۲۰۱۶ BRYAN R. SMITH / AFP

محمد جواد ظریف به طور تلویحی جناح تندروی حکومت ایران را متهم کرد که خود در پی برقراری ارتباط با آمریکاست.

آقای ظریف در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری انتخاب در رابطه با مذاکره با آمریکا و اشاره به اهمیت جناحی نبودن سیاست خارجی، گفت:«بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا گرا می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. ما که سکوت می‌کنیم، دلیل نمی‌شود که متوجه این گراها نیستیم.»

وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این  نکته که سیاست خارجی در چهارچوب کل نظام تدوین و اجرا می‌شود، بدون واشاره به نام فرد یا جناح خاصی، همچنین اضافه کرد که برخورد جناحی با مسئله مذاکره با آمریکا به منافع کشور ضربه خواهد زد.

در روزهای سپری شده از انتخابات آمریکا و احتمال باز شدن درهای مذاکره بین ایران و آمریکا و بازگشت واشنگتن به برجام، جناح‌های مختلف در ایران در خصوص مذاکره واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. جناح متمایل به رهبر جمهوری اسلامی ایران و اصولگریان یا جناح تندرو، هرگونه مذاکره با آمریکا از سوی دولت روحانی یا اصلاح‌طلبان را اشتباه و خلاف سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی دانستند و بارها از طریق رسانه‌های نزدیک به خود اعلام کردند که آمریکا طی ۴۰ سال گذشته همواره دشمنی عمیق خود را با ایران ثابت کرده است و برای مذاکره قابل اعتماد نیست.

این گروه خروج یک‌طرفه دونالد ترامپ از برجام را که یک توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بوده است، خیانت و دشمنی آشکار با ایران عنوان می‌کنند و اظهار داشته‌اند که معنای خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام آن است که هیچ قاعده و قانون بین‌المللی قادر به ضمانتِ جلوگیری از بدعهدی آمریکا نخواهد بود.

در روزهایی که اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان از فرصت پیروزی جوبایدن در انتخابات آمریکا و گشوده شدن راهی برای مذاکره بین تهران و واشنگتن ابراز امیدواری می‌کنند، گروهی دیگر پایبندی به سیاست اقتصاد مقاومتی و تحمل هرگونه فشار از سوی آمریکا را تنها راه مقابله با تحریم ها می‌دانند. این نگرش‌ها و سیاست‌های دوگانه، پیام‌هایی دوگانه از ایران به آمریکا مخابره می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه جمهوری اسلامی ایران، که در رابطه با مذاکره با آمریکا به پایگاه خبری انتخاب اظهار داشته است نیز موید همین امر است. آقای ظریف می‌گوید حملاتی که از زاویه جناحی به سیاست خارجی دولت وی می‌شود، حملات بی‌موردی است و تقابل‌های جناحی در پیوند با سیاست خارجی، حتما به ضرر منافع ملی تمام خواهد شد.  

ظریف در گفت‌وگویی که امروز در پایگاه خبری انتخاب منتشر شد، با اشاره به این که برخی جناح‌ها از داخل ایران به آمریکا «گرا می‌دهند» که با چه کسانی مذاکره کند، گفت: «می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که گفته‌اند این‌ها در قدرت نمی‌مانند و قدرت این‌ها چندروزه است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به این که این افراد «ابزار تبلیغ و حاشیه امن» در نظام در اختیار دارند و «صراحتا گفته‌اند اگر ترامپ انتخاب می‌شد، پیروزی ما در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی بود»، این مباحث را به ضرر منافع ملی ایران دانست. 

آقای ظریف همچنین درخصوص روابطش در زمان تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا و معاون پیشین اوباما، گفت که آن روابط «بر اساس احترام متقابل» بوده است. 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: «بایدن به طور حتم نسبت به دونالد ترامپ، تفاوت زیادی در نگاه به سیاست خارجی دارد»، و افزود که در دوران بایدن هم «به طور حتم» دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران «مشکلاتی اساسی» خواهد داشت، اما ضرورتی وجود ندارد که تنش‌های دوران ترامپ تداوم یابد.