معاون دفتر عقیدتی علی خامنه‌ای: طرفداران مذاکره با آمریکا دنبال منافع خودشان هستند

حسن روحانی پیش از این گفته بود اگر اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد حل مسائل بین دو کشور بسیار آسان است

رسول سنایی‌راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی رهبر جمهوری اسلامی ایران - عکس از خبرگزاری مهر

با شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آبان در ایالات متحده و افزایش امیدها برای بازگشت آن کشور به برجام و گفت‌وگو با ایران برای کاهش تنش‌های به وجود آمده در چهار سال اخیر، مخالفت‌ها با مذاکره احتمالی بین تهران و واشنگتن و ابراز بدبینی به نتایج آن نیز در ایران افزایش یافته است.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی رهبر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، که گزارش آن روز جمعه منتشر شد، گفته است آنهایی که شرایط اقتصادی امروز را در ایران پدید آوردند، تنها آورده خود را توافق هسته‌ای پنج سال پیش می‌دانند و می‌خواهند بار دیگر به عرصه سیاسی کشور بازگردند.

رسول سنایی‌راد در ارتباط با فضای پدید آمده بعد از انتخابات اخیر آمریکا در داخل ایران گفت، برخی سعی دارند از این وضعیت بهره‌های خاص خودشان را داشته باشند و از این شرایط به عنوان یک فرصت برای شروع مذاکره مجدد با آمریکا، با این تلقی که مشکلات کشور از طریق مذاکره حل می‌شود، استفاده کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و شش قدرت جهانی – آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – پس از بیش از یک دهه مذاکرات دیپلماتیک موفق شدند ۲۳ تیر ۱۳۹۴ در اتریش به توافقی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابند. توافقی که موجودیت آن با روی کار آمدن دولت ترامپ و خروج آمریکا از آن به خطر افتاد.

جو بایدن رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده و معاون باراک اوباما رئیس جمهوری سابق، که برجام در دولت او حاصل شد، گفته است اگر تهران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، او نیز زمینه بازگشت واشنگتن به توافق را فراهم می‌کند تا نقطه آغازی برای مذاکرات بعدی جهت حل و فصل اختلافات باشد.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه گفت سیاست تهران مبتنی بر احترام متقابل و کاهش تنش در برابر کاهش تنش است و «اگر چنین اراده‌ای در حاکمان آینده آمریکا وجود داشته باشد، حل مساله بسیار آسان است. اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم به شرایط ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ برگردیم. هم ما و هم آمریکا.»

معاون دفتر عقیدتی سیاسی رهبر ایران در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری مهر، که ظاهرا در واکنش به این سخنان روحانی است گفت، این تفکر در آن زمان نیز با همین توجیه مذاکره را در پیش گرفت و مدعی بود از روزی که توافق اجرا شود همه تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اما تجربه نشان داد چنین اتفاقی نمی‌افتد.

پنچ سال پیش نیز که مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ در جریان بود، اصولگرایان در ایران در مورد نتایج گفت‌وگوها، به ویژه با آمریکا، و توافق برآمده از آن ابراز بدبینی می‌کردند و با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، در طول سه سال و نیم گذشته بارها درستی نظر خود را در مورد عدم اعتماد به آمریکا تکرار کرده‌اند.

یک روز پیش از اظهار نظر حسن روحانی در مورد شرایط مذاکره با آمریکا، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در همین زمینه گفته بود، «برای علاج تحریم‌ها دو مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها، و رفع تحریم وجود دارد؛ که البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم، اما به نتیجه‌ای نرسید.»

با این حال او، که در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه سخن می‌گفت مذاکره دوباره با آمریکا را به طور مستقیم رد نکرد.

بیشتر از