واتیکان اولین کاردینال سیاهپوست آمریکا را تبرک کرد

گرگوری ۷۲ ساله بلندپایه‌ترین کاتولیک آمریکایی آفریقایی‌تبار در تاریخ این کشور بود

  پاپ فرانسیس کلاه کاردینالی را بر سر ویلتون گرگوری می گذارد - HANDOUT / VATICAN MEDIA / AFP

ویلتون گرگوری، اسقف اعظم واشنگتن دی‌سی، اولین آمریکایی آفریقایی‌تباری است که به مقام بالای کارینالی در کلیسای کاتولیک رسیده است.

روز شنبه در مراسمی در واتیکان، پاپ فرانسیس ۱۳ کاردینال جدید را معرفی کرد. آقای گرگوری یکی از آنها بود که به این مقام عالی دست یافت.

در این مراسم که به مجمع کاردینال‌ها معروف است، به علت شیوع ویروس کرونا هر کاردینال می‌توانست فقط ۱۰ مهمان به کلیسای پیترمقدس دعوت کند. اما به رغم این شرایط‌، پاپ خود حلقه و کلاه سرخ‌رنگ بیرِتّا را به تک‌تک این مردان اعطا کرد.

البته دو نفر از کاردینال‌های جدید در این مراسم حضور نداشتند، زیرا به علت همه‌گیری نتوانستند به رم سفر کنند.

آقای گرگوری ۷۲ ساله پیش از این نیز بالامرتبه‌ترین کاتولیک آمریکایی آفریقایی‌تبار در تاریخ این کشور بود. او تنها کاردینال آمریکایی بود که در مراسم روز شنبه حضور داشت.

آقای گرگوری هفته پیش و قبل از مراسم، در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «حالا وقت آن رسیده است که بابت این لحظه منحصربه‌فرد در زندگی‌ من و در طول حیات کلیسای کاتولیک آمریکا، خداوند را سپاس بگویم. امیدوارم نشانه‌ای باشد برای جامعه سیاهپوستان آمریکا که بدانند کلیسای کاتولیک چه عزت و احترام و ارزشی برای این مردم و رنگین‌پوستان قایل است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از مراسم، تک‌تک کاردینال‌ها ۱۰ روز در اقامتگاه‌های واتیکان قرنطینه ‌شدند و وقتی نتیجه آزمایش کرونای آنها منفی شد، اجازه یافتند در مراسم روز شنبه شرکت کنند.

در این مراسم، جز پاپ همه افراد حاضر در کلیسای بزرگ ماسک زده بودند. کاردینال‌ها هنگام زانو زدن در مقابل پاپ برای اعطای مقام، ماسک خود را درآوردند؛ جز آقای گرگوری که همچنان ماسک بر صورت داشت.

حالا که آقای گرگوری به مقام کاردینالی رسیده است، یکی از نزدیکترین مشاوران پاپ‌ فرانسیس و یکی از ۱۲۰ مردی است که پاپ بعدی را انتخاب خواهند کرد.

کلیسای کاتولیک حالا ۲۲۹ کاردینال دارد که ۱۲۸ نفر آنها زیر ۸۰ سال سن دارند و برای شرکت در رای‌گیری انتخاب پاپ بعدی واجد شرایط هستند. پاپ فرانسیس حالا ۷۳ نفر از این ۱۲۸ نفر را برای رای دادن در انتخاب پاپ بعدی واجد شرایط خوانده است.

آقای گرگوری با اشاره به این که یک آمریکایی سیاهپوست کاردینال می‌شود، گفت: «از خلال تبریک و آرزوی موفقیت دوستان و همکاران این جمله را شنیده‌ام که دیگر وقتش رسیده بود. اما این اتفاق نشانه مهمی است از این که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و جامعه سیاهان کاتولیک، برای کلیسای کاتولیک جهان اهمیت زیادی دارد.»

در ماه ژوئیه و در جریان بازدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کلیسای جان‌ مقدس در نزدیکی کاخ‌سفید، آقای گرگوری تقاضای او را برای عکس گرفتن با خود رد کرد و نامش در سرخط خبرها جای گرفت. برای برگزاری آن رویداد که در آن ترامپ با انجیلی در دست جلو کلیسای کاتولیک ایستاده بود، پلیس واشنگتن دی‌سی دستور داشت معترضان بیرون کاخ سفید را پراکنده کند تا رئیس‌جمهوری بتواند وارد کلیسا شود.

آقای گرگوری در این باره گفت: «روا نیست هیچ‌یک از زیرمجموعه‌های کلیسای کاتولیک بگذارند این‌طور آشکارا مورد سوءاستفاده قرار گیرند.»

محافظه‌کاران کاتولیک، بیانیه آقای گرگوری را که آن زمان اسقف‌اعظم بود، محکوم و از ترامپ حمایت کردند.

آقای گرگوری روز سه شنبه در گفت‌وگو با رویترز گفت که امیدوار است به رغم اختلاف‌نظر در مورد سقط جنین با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آینده، بتوانند به نقاط مشترکی دست پیدا کنند.

گزارش تکمیلی در خبرگزاری رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان