بازداشت کیومرث نیازآذری؛ جعبه سیاه فساد در قوه قضاییه گشوده می‌شود؟

از فرزند نیازآذری به عنوان جعبه سیاه پرونده فساد در قوه قضاییه نام برده می‌شود

کیومرث نیازآذری رئیس سابق اداره کل اطلاعات مازندران- عکس از مشرق نیوز

روز پنجشنبه، ششم آذرماه، برخی از خبرگزاری‌های ایران نوشتند که کیومرث نیازآذری، رئیس سابق اداره کل اطلاعات مازندران و دانشگاه آزاد آن استان، به دست نیروهای حفاظت اطلاعات قوه‌ قضاییه دستگیر شده است. 

کیومرث نیازآذری، پدر مصطفی نیازآذری، متهم ردیف پنجم پرونده فساد در قوه قضاییه است؛ پرونده‌ای که متهم اصلی آن اکبر طبری، معاون سابق رئیس قوه قضاییه است. گفته می‌شود که کیومرث نیازآذری به اتهام مشارکت در قاچاق حدود ۲ تن طلا دستگیر شده است. 

کیومرث نیازآذری از زمان تاسیس وزارت اطلاعات تا سال ۱۳۸۵ ریاست اداره کل اطلاعات استان مازندران را بر عهده داشت. او پس از بازنشستگی در سال ۸۵ تقریبا به مدت ده سال مقام ریاست دانشگاه آزاد مازندران را در اختیار داشت و پس از انتصاب علی‌اکبر ولایتی به ریاست کل دانشگاه آزاد، از آن سمت  برکنار شد.

تارنمای خبری «مشرق‌نیوز» که به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران نزدیک است، پس از دستگیری کیومرث نیازآذری، در یادداشتی به سابقه نزدیکی این چهره سابق امنیتی با برخی حلقه‌های قدرت پرداخت. در آن گزارش با اشاره به رابطه نزدیک کیومرث نیازآذری با چهره‌هایی مثل هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری، دستگیری این چهره سابق امنیتی یک اتفاق مهم در مبارزه با فساد در مملکت قلمداد شده است.

حمید رسایی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ایران، در کانال تلگرامی خود درباره ارتباط نیازآذری با هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری نوشت: «ارتباط تنگاتنگ نیازآذری با ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی و حضور آنها در ویلای روستای خلیل کلای نیازآذری مسئله پنهانی نیست؛ از جمله وقتی ناطق و هاشمی در ایام فتنه سال ۸۸ با غیبت در مراسم تحلیف بیت رهبری به آن ویلا می‌روند. ارتباط اکبر طبری با خانواده نیازآذری و رشوه‌های اخذ شده بابت رهایی فرزند متخلف نیازآذری، بخش کوچک این ماجرا می‌باشد.»

فرزند کیومرث نیازآذری، مصطفی نیازآذری، متهم ردیف پنجم پرونده اکبر طبری است که پس از دستگیری طبری از کشور خارج شد. او به مشارکت در تشکیل شبکه در امر ارتشاء و پرداخت رشوه به اکبر طبری به میزان پنج قطعه زمین در بابلسر متهم است.

در گزارش مشرق‌نیوز آمده است که خاندان نیازآذری بخش بزرگی از ییلاقات «بندپی سوادکوه و بندپی شرقی بابل» را به غنیمت گرفته‌اند.

در جریان رسیدگی به پرونده فساد گسترده در قوه قضاییه، مصطفی نیازآذری، فرزند کیومرث نیازآذری، غیرقانونی از کشور متواری شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی نیازآذری متهم بود که از عناصر اصلی ارتشاء در شبکه اکبر طبری است که با تشکیل ۱۰ شرکت صوری در داخل و خارج از کشور، اقدام به خروج ارز از کشور کرده است.

رسول قهرمانی، نماینده دادستان در پرونده طبری، پیرامون ارتباطات مصطفی نیازآذری و اکبر طبری گفته بود: «فرار مصطفی نیازآذری در قبال رشوه‌ای است که اکبر طبری از او گرفته است که قریب به ۱۵ هزار متر زمین و ۳ طبقه ویلای لوکس به ارزش ۴۲۰ میلیارد ریال در بابلسر است.»

در گزارش مشرق‌نیوز همچنین آمده است: «براساس اخبار غیررسمی، مصطفی نیازآذری همان جعبه سیاه پرونده طبری است که اکنون در بهترین نقطه ونکوور کانادا خانه‌ای به ارزش ۱۰ میلیون دلار خریداری کرده و کلکسیونی از بهترین موتورها و اتوموبیل‌ها را در پارکینگ خانه خود جای داده است.»

 پس از مرگ قاضی منصوری از دیگر متهمان پرونده فساد در قوه قضاییه، که به شکل مشکوکی به قتل رسید، بسیاری می‌گفتند که جعبه سیاه پرونده فساد در قوه قضاییه قاضی منصوری بوده است.

غلام‌حسین اسماعیلی شهریور ماه امسال با اعلام جزئیات احکام متهمان پرونده فساد در قوه قضاییه گفته بود که اکبر طبری در مجموع به ۳۱ سال حبس و حدود هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است .

از دیگر متهمان این پرونده فساد  بیژن قاسم زاده ، بازپرس بانی فیلترینگ تلگرام در ایران، بود که ببه جرم دریافت رشوه، به ۱۰ سال حبس محکوم شد.  

بیشتر از