روند صلح افغانستان؛ وزیران خارجه عربستان سعودی و افغانستان دیدار کردند

عربستان سعودی از نفوذ ایران در افغانستان نگران است

دیدار اتمر و شاهزاده فیصل بن فرحان در پایتخت نیجر، عکس از توییتر اتمر

حنیف اتمر و فیصل بن‌فرحان بن آل‌سعود، وزیران خارجه افغانستان و عربستان سعودی در حاشیه چهل‌ و‌هفتمین کنفرانس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در نیامی، پایتخت نیجر دیدار و درباره روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند.

براساس بیانیه وزارت خارجه افغانستان، اتمر از توجه پادشاه عربستان  به روند صلح افغانستان ابراز قدردانی کرد و گفت که توسعه روابط با عربستان سعودی از اولولیت‌های مهم سیاست خارجی افغانستان است.

وزیر خارجه افغانستان درباره اهمیت موضع‌گیری علمای اسلام در مورد جنگ جاری در افغانستان نیز با شاهزاده فیصل گفتگو کرده ‌است.

دستگاه دیپلماسی افغانستان می‌کوشد علمای اسلامی کشورهای مختلف را به صدور فتوا برای نامشروع خواندن جنگ افغانستان بسیج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا شیخ عکرمه صبری، امام مسجد قدس و رئیس علمای دینی فلسطین، با صدور پیام ویدیویی جنگ افغانستان را از نظر اسلامی غیرمجاز خوانده بود.

فیصل در دیدار با اتمر بر اهمیت اجماع منطقه‌ای در خصوص روند صلح افغانستان تاکید کرده و از او دعوت کرده است به ریاض سفر کند.

عربستان سعودی از نقش فزاینده جمهوری اسلامی ایران در روند صلح افغانستان به ویژه پس از خروج نیروهای آمریکایی نگران است.

عبدالعزیز الواصل، سفیر عربستان سعودی در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، همین چند روز پیش در کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به افغانستان با اشاره به کمک ۲۴ میلیون دلاری کشورش در بخش بهداشت، آموزش و امنیت غذایی، خواستار همکاری منطقه‌ای در روند صلح افغانستان شد. او البته تاکید کرد که نقش مخرب ایران در تحولات افغانستان باید مهار شود.

بیشتر از