فاوچی به دنبال ایفای نقشی گسترده‌تر در دستگاه رهبری بایدن

دکتر فاوچی مقام کنونی خود را در طی دوران ریاست‌جمهوری شش رئیس‌جمهور آمریکا حفظ کرده است

فاوچی گفت که به نتایج اولیه و مثبت واکسن‌های فایزر و مدرنا اطمینان دارد ـ TASOS KATOPODIS / Getty Images via AFP

دکتر آنتونی فاوچی، بلندپایه‌ترین کارشناس بیماری‌های عفونی آمریکا و یکی از مشهورترین چهره‌های دولت در واکنش به همه گیری کرونا، می‌گوید آماده است نقش گسترده‌تری در دستگاه رهبری بایدن برعهده گیرد. 

فاوچی که از سال ۱۹۸۴ رئیس انستیتوی ملی بیماری‌های واگیردار و آلرژی آمریکا بوده است به نشریه «مک کلاچی» گفت: «من در نقشی که اکنون دارم بسیار راحتم اما بی تردید اگر رئیس‌جمهور ایالات متحده از من بخواهد در جایگاه دیگری قرار گیرم به جدیت آن را مورد بررسی قرار خواهم داد. صراحتا بگویم، پیش بینی نمی‌کنم کار دیگری جز آن چه اکنون می‌کنم انجام دهم اما در عین حال رئیس‌جمهور منتخبی داریم که ممکن است برنامه‌های دیگری داشته باشد، نمی‌دانم.»

آقای فاوچی مقام کنونی خود را در طی دوران ریاست‌جمهوری شش رئیس‌جمهور آمریکا حفظ کرده است اما گاه ارزیابی‌های ناخوشایند واکنش فاجعه‌بار آمریکا به همه‌گیری کرونا او را رودرروی رییس‌جمهورکنونی قرار داد که اغلب علنا ابعاد این بحران را دست‌کم گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسانی که در یکی از کارزارهای انتخاباتی ماه نوامبر ترامپ در ایالت فوریدا شرکت کرده بودند فریاد می‌زدند: «فاوچی را اخراج کن» و ترامپ نیز در واکنش تلویحا گفت که پس از انتخابات همین کار را خواهد کرد. در طول ماه‌های گذشته ترامپ و فاوچی به گونه‌ای فزاینده از یکدیگر فاصله گرفتند و دکتر فاوچی به جلسات مشاوره با رئیس‌جمهور دعوت نشد.

فاوچی، در مقابل، بارها با «ران کلِین» رئیس ستاد کاخ سفید در دستگاه رهبری رئیس‌جمهور منتخب بایدن ملاقات کرده است. او به «مک کلاچی» گفت که علاقه‌ای به ریاست مرکز کنترل بیماری‌ها یا اداره خدمات بهداشتی و اجتماعی ندارد. او همچنین افزود  که از طرح بایدن در مورد استفاده اجباری از ماسک صورت حمایت می‌کند.

فاوچی گفت: «اگر بایدن، رئیس‌جمهور منتخب به اجباری شدن استفاده از ماسک حکم بدهد، از آن به طور کامل حمایت خواهم کرد. می‌دانم که موانع بسیاری برای محدودیت‌ها وجود دارد. من بی‌تردید از آن حمایت خواهم کرد.»

دکتر فاوچی همچنین گفت که به نتایج اولیه و مثبت واکسن‌های فایزر و مدرنا اطمینان دارد و آن را مقابل دوربین، تزریق خواهد کرد. او گفت: «به اندازه کافی اطلاعات در مورد (واکسن‌های) تولید فایزر و مدرنا دیده‌ام که متقاعد شوم این واکسن‌ها مطمئن و مؤثر هستند. بسیار خوشوقت خواهم شد که علنا و در مقابل دوربین این واکسن به من تزریق شود.»

هرچند امیدواری‌هایی در مورد این واکسن‌ها وجود دارد اما ایالات متحده تا مرحله دستیابی گسترده به آن‌ها چند ماه تیره‌وتار در پیش دارد. میزان سرایت ویروس کرونا در آمریکا به بالاترین مرحله خود از هنگام آغاز همه‌گیری رسیده است و تاکنون بیش از ۲۶۰ هزار آمریکایی بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان