جو بایدن قصد دارد ژنرال بازنشسته، لیوید آستین را به عنوان نامزد وزارت دفاع انتخاب کند

هفته گذشته بایدن نامزدهای مورد نظر برای سمت‌های دولت خود، از جمله وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری و مدیر سازمان امنیت ملی کشور را اعلام کرد

مت انتخاب شود، اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست تاریخ آمریکا خواهد بود - Allison Shelley / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

به گزارش تارنمای اکسیوس، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری منتخب ایالات متحده، لیوید آستین، ژنرال چهارستاره آمریکایی را به عنوان نامزد احراز مقام وزارت دفاع خود در نظر دارد.

گفته می‌شود که آستین به همراه «جه جانسون»، وزیر سابق امنیت ملی ایالات متحده، سناتور «تمی داکوورت» و «مایکل فلورنوی» که معاون وزارت دفاع در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود، در فهرست گزینه‌های وزارت دفاع بوده‌اند.

این هفته، بایدن نامزدهای مورد نظر برای سمت‌های دولت خود، از جمله وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری و مدیر سازمان امنیت ملی کشور را اعلام کرد، اما گزینه موردنظر بایدن برای مدیریت پنتاگون، غایب بزرگ  فهرست پیشنهادی وی بود.

اگر آستین به این سمت انتخاب شود، اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست تاریخ آمریکا خواهد بود.

با آن که خبرنگاران گفته‌اند احتمال انتخاب فلورنوی برای این سمت دولتی بیشتر است، اما منابع مطلع به اکسیوس گفتند که عوامل دیگری وجود دارد که بایدن را به انتخاب آستین، سوق می‌دهند؛ عواملی چون نژاد، تجربه و «سطح راحت بودن»‌ او با آستین.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آستین، ۶۸ ساله و دوازدهمین فرمانده مرکز فرماندهی ایالات متحده آمریکا است و اولین مدیر سیاه‌پوستی خواهد بود که در راس وزارت دفاع قرار می‌گیرد. او در سال ۲۰۱۵ از سمت قبلی خود در وزارت دفاع بازنشسته شد. پیش از مدیریت بر مرکز فرماندهی ایالات متحده، آستین به عنوان معاون کارکنان ارتش آمریکا و همچنین فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در عراق خدمت کرده بود.

پرسش‌ها درباره وزارت دفاع زمانی درگرفت که بایدن در هفته جاری و زمانی که نامزدهای خود برای دیگر سمت‌های کابینه را اعلام می‌کرد، از اعلام گزینه موردنظر خود برای این سمت خودداری کرد. نگرانی‌ها از این بود که تغییر گزینه اولیه  بایدن موجب تاخیر در اعلام خبر شده باشد. اما منابع مطلع به اکسیوس گفتند که تصمیم به تاخیر در اعلام این نامزد، در واقع به دلیل دیگری اتخاذ شده است. به گفته این تارنما، تیم بایدن قصد داشت در اعلام نام‌های اخیر بیشتر بر دیپلماسی و کمتر بر نظامی‌گری تاکید داشته باشد.

یک منبع نزدیک به بایدن به اکسیوس گفت:‌ «اعلام گزینه وزارت دفاع، یک پیام را می‌فرستد و اعلام نکردن آن نیز پیام دیگری در بر دارد. این دولت از روز اول این قصد را دنبال کرده است که بگوید دولتی نیست که پنتاگون را در مرکز مسائل قرار دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان