یک اشتباه آزمایشگاهی: به صدها نفر گفته شد به ویروس کرونا آلوده شده‌اند

«کل اقتصاد به قابلیت آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا متکی است»

حدود چهار نفر از ۱۰ نفری که با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده‌اند، ردیابی نمی‌شوند - GEORG HOCHMUTH / APA / AFP

به دنبال یک اشتباه آزمایشگاهی در نظام درمان عمومی بریتانیا، تست کرونای صدها نفر مثبت اعلام شده است.

به رغم ابطال این آزمایش‌ها که در فاصله ۱۹ تا ۲۳ نوامبر انجام گرفت، به بیش از یک هزار و ۳۰۰ نفر گفته شد نتیجه تست ویروس کرونای آنها مثبت بوده است.

دانکن لارکوم، سردبیر سابق اخبار سلطنتی نشریه «سان»، گفته است که دختر ۱۴ ساله او در میان کسانی بوده که نتیجه آزمایش به اشتباه به او ابلاغ شده است. او که اکنون صاحب یک موسسه تبلیغاتی است، به شبکه بی بی سی گفت که خانواده او این آزمایش را «بسیار جدی» تلقی کردند و هردو فرزندان خود را در قرنطینه گذاشتند.

آقای لارکوم گفت این ماجرا که از ادامه کار او جلوگیری کرده بوده است و این سوال را مطرح می کند که آیا سیستم آزمایش ویروس کرونا کافی است یا نه. او افزود: «کل اقتصاد به قابلیت آزمایشگاه‌های آزمایش کرونا متکی است و اگر آنها کارشان را به درستی انجام ندهند، باید پاسخگو باشند.‌»

دختر آقای لارکوم بار دیگر روز چهارشنبه مورد آزمایش کرونا قرار گرفت که نتیجه آن منفی بود، اما از آنجا که ناحیه «کِنت» در رده سوم قرنطینه (رده سختگیرانه) قرار داده شده است، وی در اشاره به «الگوی غلط» دولت، این روند را زیر سوال برد.

یک سخنگوی وزرات بهداشت و خدمات اجتماعی بریتانیا گفت که این «یک تک مورد» بوده است و از تمام کسانی که در معرض آن قرار گرفته‌اند، خواسته خواهد شد بار دیگر آزمایش کرونای خود را تکرار کنند.

این وزارتخانه گفته است که مشکل در «مواد شیمیایی به کار رفته در کیت آزمایش‌ها» بوده است که در مورد آن به دقت تحقیق خواهد شد. وزارت بهداشت به این نکته که آیا این خطا در آمار عفونت‌های ناحیه‌ای نقش داشته است یا نه، اشاره ای نکرده است.

برنامه آزمایش و ردیابی دولت از ابتدا با مشکلاتی همراه بوده است. آماری که در اوایل هفته جاری منتشر شد، حاکی از آن است که حدود چهار نفر از ۱۰ نفری که با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده‌اند، ردیابی نمی‌شوند. 

روز دوشنبه جانسون اعلام کرد به منظور بهبود عملکرد برنامه زمستانی خود برای آزمایش و ردیابی ویروس کرونا ۷ میلیارد پوند دیگر به بودجه این برنامه می‌افزاید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این افزایش بودجه، کل هزینه‌های برنامه آزمایش و ردیابی ویروس را در سال مالی جاری بر ۲۲ میلیارد پوند بالغ می‌کند که یک پنجم کل بودجه سالیانه نظام درمان عمومی بریتانیا است و با انتقاداتی همراه بوده است، اما بوریس جانسون ضمن اذعان به این که این برنامه «گرفتاری‌های مقدماتی» خود را داشته است،  تاکید دارد که این اقدام، «مقرون به صرفه» است.

© The Independent

بیشتر از جهان