محمود احمدی‌نژاد: حجاب باید بر اساس نظر عموم مردم باشد

«هر کس حق دارد نظرات مخالف رهبر را بیان کند»

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه با مهدی نصیری - عکس از آرمان مدیا

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران معتقد است وقتی قانون حجاب با خواست اکثریت مردم منطبق نیست، نمی‌توان آنها را به‌زور اعمال کرد. اجرای اجباری قانون حجاب برخلاف نظر مردم، مشروعیت قانون را زیر سؤال می‌برد.

او که در مصاحبه با مهدی نصیری، سردبیر پیشین کیهان شرکت کرده بود، در پاسخ به این ادعای حامیان حجاب اجباری که می‌گویند مردم به‌نظام اسلامی رأی دادند و دیگر اختیار آنها در اجرای قوانین اسلامی سلب شده گفت: «همه دیکتاتورها همین حرف را می‌زنند.» وی در ادامه تأکید کرد که اساساً اختیار انسان قابل ساقط کردن نیست.

عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت ممکن است مردم به این نتیجه برسند که مجلس یا افرادی در مورد اسلام برداشت غلطی دارند و آن را اشتباه می‌فهمند، در این صورت قرار نیست که هر چه گفتند مردم بپذیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از مصاحبه، احمدی‌نژاد اظهار داشت که پذیرش دین با پذیرش جمهوری اسلامی متفاوت است. او اضافه کرد ممکن است کسی به جمهوری اسلامی رأی داده باشد، اما امروز نظرش عوض شده باشد. او هم حق اعتراض دارد. در غیر این صورت دیکتاتوری به نام دین است.

رئیس‌جمهور پیشین ایران در مورد ابراز نظرات مخالف با نظر رهبر جمهوری اسلامی گفت که برخی می‌خواهند به ظواهر سخنان رهبر استناد کنند و بر اساس آن محدودیت درست کنند. او به‌مانند سخنان پیش‌تر خود مجدداً تأکید کرد که هر کس حق دارد نظر خود را بگوید، حتی اگر مخالف نظر رهبری باشد.

پیش‌تر مهدی نصیری، در برنامه تلویزیونی زاویه گفته بود که الزام به حجاب نتیجه عکس داشته است و باید در سیاست‌های حجاب اجباری تجدیدنظر کرد. او تأکید کرده بود که رسانه ملی و تریبون‌های نماز جمعه و علمای اعلام و نهادهای تبلیغی نظام نباید به حجاب زنان گیر بدهند و تلاش کنند ویترین دینی نظام را با آن آرایش دهند. این امری خلاف عقل و عدل و ارتکاز عقلا و طبعاً خلاف شرع است.

در حال حاضر بسیاری از مخالفان حجاب اجباری به دلیل اعتراض به آن با احکام سنگین در زندان به سر می‌برند.

بیشتر از