کمک بیش از شش میلیارد دلاری جامعه جهانی برای توسعه افغانستان

کنفرانس ژنو درخواست افغانستان را پذیرفت

اشرف غنی و رولا غنی در کنفرانس جهانی کمک به افغانستان - ارگ

جامعه جهانی در کنفرانس کمک‌رسانی به افغانستان در ژنو تعهد کرد که حدود شش میلیارد دلار به افغانستان کمک کند. براساس گزارش شمروز خان مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان، تاکنون شش میلیارد دلار تعهد شده‌است. رادیو تلویزیون دولتی هم گزارش می‌دهد که هند با اشاره به سه میلیارد کمک جاری‌اش گفته یک سد بزرگ آب را می‌سازد و اتحادیه اروپا ۱.۲ میلیارد، کانادا ۲۷۰ میلیون، بریتانیا ۱۵۵ میلیون، فنلاند ۲۰۰ میلیون، ژاپن ۱۸۰ میلیون دانمارک ۶۴ میلیون، هلند ۲۴۰ میلیون، سوئد ۹۳۲ میلیون، ایتالیا ۳۱ میلیون، استرالیا ۲۰۰ میلیون دلار برای چهار سال آینده افغانستان تعهد کرده‌اند.

این مقدار کمک نشان می‌دهد که سقف کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان نسبت به چهار سال پیش کاهش نیافته است.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز ساعاتی پیش در کنفرانس ژنو برای افغانستان ۲۰۲۰ سخنرانی کرد. در این کنفرانس که به طور مجازی برگزار شد، حنیف اتمر و عبدالهادی ارغندیوال وزرای خارجه و مالیه افغانستان به ژنو رفته‌اند و از آن جا آقای غنی را همراهی می‌کنند. آنتنیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد و حدود ۷۰ کشور از جمله ایران در سطح وزیران خارجه نیز در این کنفرانس شرکت کرده‌اند.

آقای غنی در سخنانش گفت: «رویکرد ما بر سه اصل صلح‎، دولت‎سازی و بازار استوار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی از کشورهای کمک‌کننده سپاسگزاری کرد و تاکید کرد که هدف نهایی دولتش یک افغانستان مستقل و دموکراتیک است که بتواند از دستاوردهای دو دهه گذشته محافظت کند و در صلح با خود، منطقه و جهان به سر برد. او گفت این دیدگاه مشترک مردم، حکومت افغانستان و جامعه جهانی است.

آقای غنی افزود: «در حال حاضر، ما تمرکز خود را روی اقداماتی برای خودکفایی در بخش‌های معارف، توسعه شهری، انرژی و زیربنا چند برابر کرده‌ایم. تمامی این بخش‌های کلیدی آماده افزایش موثر و ثمربخش نسبتاً سریع از طریق تطبیق اقدامات در راستای کاهش مصارف و کاهش تورم اداری و کاغذپرانی است.»

آقای غنی اشاره کرد: «که این تنها هدف مطلوب ما در مذاکرات با طالبان در دوحه نیست، بلکه هدف مطلوب کارهایی است که هر روز در دهلیزهای حکومت برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای خود انجام می‌دهیم.»

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت افغانستان با چالش‌های فروانی روبه‌رو است. او خواستار آتش‌بس فوری و بشردوستانه برای حفظ جان انسان‌ها، مهار ویروس کرونا و فضای بهتر برای گفت‌وگو‌های صلح شد.

کنفرانس بین‌المللی کمک‌های مالی به افغانستان هر چهار سال در یکی از شهرهای کشورهای کمک‌کننده برگزار می‌شود.

تعهد دست کم شش میلیارد دلار کمک به افغانستان در شرایط شکننده کنونی امیدواری زیادی ایجاد کرده‌است. اما نگرانی‌های هم به وجود آمده است که چگونه دولت می‌تواند این پول‌ها را به جا استفاده کند تا در زندگی مردم تغییرات بارزی به وجود آید.

بیشتر از