آمریکا و واکسن کرونا؛ بازگشت به زندگی عادی از اواخر بهار؟

«برای ایجاد مصونیت جمعی، ۷۰ درصد جمعیت باید واکسینه شوند»

دکتر منصف سلاوی، مشاور علمی ارشد در کنار دونالد ترامپ - Drew Angerer/Getty Images/AFP
 

مشاور علمی ارشد «عملیات فوق سریع» گفته است پیامد واکسن مؤثر ویروس کرونا می‌تواند آغاز برگشتن به زندگی عادی باشد. 

از دکتر منصف سلاوی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان سؤال شد حالا که برنامه‌های مشترکی برای واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر در ماه دسامبر در صورت تصویب واکسن گذاشته شده است، چه تعدادی از مردم باید واکسینه شوند تا «زندگی به وضع عادی برگردد». 

دکتر سلاوی گفت: «با توجه به میزان اثربخشی واکسن که شاهدیم، ۹۵ درصد، ۷۰ درصد یا همین اندازه‌ از جمعیت باید واکسینه شوند تا مصونیت جمعی عملا اتفاق بیافتد. 

با توجه به برنامه‌های ما، این اتفاق احتمالا زمانی در ماه می ‌یا همین حدود می‌افتد.»

دکتر سلاوی همچنین طرح عملیات فوق سریع برای انتقال واکسن در عرض ۲۴ ساعت پس از تصویب اداره غذا و دارو را مورد تأکید قرار داد. 

او گفت: «بنابراین من انتظار دارم روز دوم پس از تصویب، یازدهم یا دوازدهم دسامبر، اولین نفرات در سراسر ایالات متحده شروع به دریافت واکسن ‌کنند.» 

طرح‌های مزبور پس از آن مطرح می‌شوند که فایزر و مدرنا اعلام کردند آزمایش واکسن آن‌ها با اثربخشی ۹۵ درصد و ۹۴.۵ درصد امتحان خود را پس داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فایزر روز جمعه واکسن خود را برای تصویب سریع به اداره غذا و دارو فرستاد و مدرنا هم تا پایان ماه جاری واکسن خود را ارسال خواهد کرد. 

ژنرال مسؤول ارتش آمریکا در عملیات فوق سریع دولت فدرال نیز پیش‌تر گفت توزیع واکسن تصویب شده یک روز پس از تصویب می‌تواند آغاز شود. 

ژنرال گوستاو پرنا، افسر ارشد عملیاتی در پروژه فوق سریع، روز جمعه به ای‌بی‌سی نیوز گفت به محض تصویب واکسن کاندید از سوی اداره غذا و دارو، ارتش آمادگی تحویل میلیون‌ها دوز واکسن را دارد. 

این ژنرال تأکید کرد که بسته‌بندی واکسن‌ها از قبل انجام شده و کیت‌های سوزن، سرنگ و دستمال الکلی برای تزریق واکسن در بسته‌بندی قرار داده شده است. 

عملیات فوق سریع ابتکاری است که دولت ترامپ برای تسهیل و تسریع تحقیق، ساخت و توزیع واکسن ویروس کرونا برای عموم مردم اجرا کرد. 

این طرح حدود ۱۲ میلیارد دلار برای مردم آمریکا هزینه دربرداشته که ممکن است با آغاز توزیع آن به ۲۶ میلیارد دلار برسد. آمریکایی‌ها واکسن را به طور رایگان دریافت خواهند کرد. 

از زمان شروع همه‌گیری در کشور در ماه مارس، آمریکا بیش از ۱۲ میلیون نفر مبتلا به ویروس را به ثبت رسانده است، که با مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر، بالاترین تلفات را در جهان داشته است.

© The Independent

بیشتر از جهان