کشمکش بر سر شمارش آرای انتخابات در میشیگان بالا گرفت

دادستان کل ایالت، دستور تحقیق درباره مسئولان هوادار ترامپ را صادر کرد

نمایندگان میشیگان پس از دیدار خود با ترامپ، با صدور بیانیه‌ای چنین اعلام کردند: «هنوز هیچ اطلاعاتی دریافت نکرده‌ایم که نشان دهد نتیجه انتخابات در میشیگان تغییر کرده است و ما به عنوان نماینده قانون‌گذاری، فقط از قانون و فرآیند عادی انتخابات میشیگان پیروی می‌کنیم؛ درست به همان ترتیبی که در جریان انتخابات اعلام کردیم.» - SETH HERALD / AFP

گزارش شده است که دادستان کل ایالت میشیگان در حال بررسی قانونی یا غیرقانونی بودن اقدام مسئولانی است که برای اجرای دستور دونالد ترامپ، خواستار متوقف کردن ثبت پیروزی جو بایدن در این ایالت شده بودند.

به گزارش واشنگتن پست، دانا ناسل، از حزب دموکرات، یکی از مقاماتی است که از اقدامات رئیس‌جمهوری برای اثرگذاری روی نتایج انتخابات این ایالت به شدت اظهار نگرانی کرده‌ است. این روزنامه به منابع ناشناسی اشاره کرده است که به دادستان کل نزدیک هستند.

میشیگان اوایل هفته جاری زمانی در کانون توجهات قرار گرفت که دو عضو جمهوری‌خواه در هیئت محلی انتخابات در بخش واین، حاضر نشدند نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را ثبت کنند. این دو نفر پس از واکنش عمومی از موضع خود کوتاه آمدند و حاضر شدند نتایج را تایید کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ سه‌شنبه شب این مسئولان را فراخوانده بود. این دعوت پس از آن صورت گرفت که آنها رای خود را پس گرفتند و از تایید نتیجه انتخابات سر باززدند.

بخش واین، مرکز شهر دیترویت محسوب می‌شود و عدم تایید نتایج آنجا باعث شد تا آرایی که عمدتا دموکرات‌ها و بخشی از سیاه‌پوستان منطقه به طور قانونی به صندوق ریخته‌ بودند،‌ ابطال شود.

اقدام ترامپ تنها تلاش او برای اثرگذاری روی مسئولان میشیگان نبوده است. روز جمعه هم چهار جمهوری‌خواه میشیگان از مجلس این ایالت برای دیدار با رئیس‌جمهوری به واشنگتن سفر کردند. کایلی مک‌انانی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، گفت که این دیدار یک جلسه استاندارد بین نمایندگان مجلس و آقای ترامپ بوده و هیچ ارتباطی با انتخابات نداشته است. اما معترضانی که معتقد بودند ترامپ سعی داشته است با فشار بر مسئولان، آنها را به انتخاب گزینشگرانی وادار کند که رأی الکترال خود را به نفع او صادر کنند، با تابلوهایی که روی آنها نوشته شده بود «شرم کن» از این نمایندگان در واشنگتن استقبال کردند.

نمایندگان میشیگان پس از دیدار خود با ترامپ، با صدور بیانیه‌ای چنین اعلام کردند: «هنوز هیچ اطلاعاتی دریافت نکرده‌ایم که نشان دهد نتیجه انتخابات در میشیگان تغییر کرده است و ما به عنوان نماینده قانون‌گذاری، فقط از قانون و فرآیند عادی انتخابات میشیگان پیروی می‌کنیم؛ درست به همان ترتیبی که در جریان انتخابات اعلام کردیم.»

از شب پس از ملاقات با رئیس‌جمهوری، عکس‌هایی از این نمایندگان منتشر شد که در هتل ترامپ مشغول نوشیدن شامپاین مرغوب دمپرینیون بودند. این موضوع انتقادات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

به گفته منابع آگاهی که با واشنگتن ‌پست گفت‌وگو کردند، دادستان کل درحال بررسی این موضوع است که آیا هیچ‌یک از این مسئولان ایالتی در رشوه‌گیری، نقض سوگند یا دسیسه‌چینی دست داشته‌اند، یا خیر.

بایدن در ایالت میشیگان با ۱۵۰ هزار رای از ترامپ پیشی گرفت. در این ایالت، فقط در صورتی شمارش آرا مجددا انجام خواهد شد که اختلاف آرا یکاندیداها کمتر از ۲ هزار رای باشد. از آنجا که ستاد ترامپ نمی‌تواند از طریق بازشماری آرا نتایج انتخابات را تغییر دهد، به نظر می‌رسد سعی دارد با ابطال برگه‌های رای به خواسته خود دست یابد.

به گزارش پایگاه اینترنتی MLive.com، رانا مک‌دانیل، رئیس کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه، و لارا کاکس، رئیس این حزب در میشیگان، در اقدامی به منظور متوقف کردن تایید آرای این ایالت به نفع بایدن، از ستاد تبلیغات انتخاباتی ایالتی خواسته‌اند که نتایج انتخابات را تایید نکند. از این مسئولان خواسته‌ شده است تا تشکیل جلسات کمیته را به مدت دو هفته به تعویق بیندازند تا زمان کافی برای تحقیق و بررسی کامل «مغایرت‌های آماری و گزارش‌های معتبر از تخلفات آیین‌نامه‌ای» وجود داشته باشد.

به نظر می‌رسد آخرین تلاش مذبوحانه حزب جمهوری‌خواه، مداخله در انتخابات از طرف آقای ترامپ بوده است که در پی ناکامی وی در تحت فشار گذاشتن نمایندگان قانون‌گذاری میشیگان صورت می‌گیرد.

به گزارش روزنامه دیترویت نیوز، جاسلین بنسون، وزیر داخله (secretary of state) ایالت میشیگان، گفته است که دفتر وی بالاخره تحقیق و بررسی بخش واین و حوزه‌های دیگر را برای یافتن تخلفات انتخاباتی انجام خواهد داد، اما در عین حال تاکید کرده است که نمی‌تواند این کار را پیش از تایید نتایج ایالت انجام دهد، زیرا دسترسی به اسناد قانونی پس از تایید انتخابات میسر خواهد شد.

© The Independent