توافق بریتانیا و کانادا برای «تمدید» قرارداد تجاری طبق پیمان اروپا

کسب‌وکارها در بریتانیا همه چیز از خودروی برقی تا شراب به کانادا صادر می‌کنند

کسب‌وکارها در بریتانیا با سردرگمی‌های چشم‌گیری مواجه هستند.-Tolga AKMEN / AFP

در حالی که دوره گذار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) رو به پایان است، دولت این کشور اعلام کرد با کانادا برای «تمدید» قرارداد تجارت طبق پیمان موجود اتحادیه اروپا توافق کرده است.

طبق اعلام وزارت تجارت بین‌الملل بریتانیا، بوریس جانسون و جاستین ترودو، همتای کانادایی‌ وی، روز شنبه طی تماسی تصویری این «توافق اصولی» را انجام دادند. با این توافق قرارداد قبلی بین اتحادیه اروپا و کانادا در چارچوب پیمان جامع تجاری و اقتصادی (ستا) ادامه می‌یابد و هیچ منفعت تازه‌ای نصیب کسب‌وکارهای بریتانیا نمی‌شود.

البته دولت بریتانیا تاکید کرد اگر مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافق قبل از پایان یافتن دوره گذار برگزیت در ماه آینده شکست خورده بودند، به حدود ۴۲ میلیون تعرفه برای کسب‌وکارها تن درنمی‌داد.

جانسون با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توافقی عالی برای بریتانیا است که تجارت با یکی از نزدیک‌ترین متحدان ‌ما در آن‌سوی اقیانوس اطلس را تضمین می‌کند. کسب‌وکارهای بریتانیا همه چیز از خودروهای برقی تا شراب ناب به کانادا صادر می‌کنند و توافق امروز باعث می‌شود تجارت روزبه‌روز بهتر شود.»

وزارت تجارت بین‌الملل بریتانیا افزود: «توافق با کانادا در آخر این هفته  راهگشای آغاز مذاکرات درباره پیمان جامع با کانادا در سال نو است که هواداران برگزیت در تبلیغات خود  آن را از جمله منفعت‌های خروج از اتحادیه اروپا خوانده‌اند.»

این در حالی است که با توجه به آن که مذاکرات توافق تجاری با اتحادیه اروپا (بزرگ‌ترین شریک تجاری بریتانیا) رو به پایان است و مشکلات اصلی همچنان پابرجا است، کسب‌وکارها نیز هنوز با سردرگمی‌های چشم‌گیری مواجه هستند. مذاکرات این هفته لندن و بروکسل نیز پس از مثبت شدن آزمایش کرونای یکی از اعضای گروه مذاکره اتحادیه اروپا، در لحظه حساسی متوقف شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتاق بازرگانی بریتانیا ضمن ابراز شادمانی از توافق بریتانیا و کانادا اعلام کرد: «مهم‌ترین پیمان تجاری برای تجارت ما فقط پیمان با اتحادیه اروپا است. شرکت‌ها چشم‌انتظار توافق دو طرف هستند و از دولت می‌خواهیم هر چه زودتر تلاش خود برای حصول به این توافق را دوچندان کند تا وضع کسب‌وکار روشن شود.»

لیز تروس، وزیر تجارت بین‌الملل بریتانیا نیز گفت: «توافق امروز ۲۰ میلیارد پوند تجارت را پایه‌ریزی می‌کند و برای هزاران شغل وضعیتی پایدار پدید می‌آورد. بریتانیا را تاریخ، فرهنگ و تجارت این سو و آن سوی اقیانوس اطلس به دوستان و متحدان‌ ما در کانادا  پیوند زده است و خواهان تداوم ایجاد همکاری در سراسر جهان هستیم زیرا  این همکاری‌ها پشتیبان ارزش‌های مشترک ما یعنی آزادی و مردم‌سالاری است و توافق امروز هم گامی دیگر به سوی عضویت در گروهی از کشورهای هم‌فکر یعنی پیمان تجاری اقیانوس آرام بود.»

جاش هاردی، دبیرکل کنونی انجمن صنعت بریتانیا، ضمن «نقطه‌عطف» خواندن این توافق افزود: «امضای این توفق اکنون سنگ‌بنایی برای حصول به توافقی ژرف‌تر و همساز با اقتصاد هر دو کشور است. اهالی کسب‌وکار واقعا برای همکاری با دولت به منظور تحقق چنین هدفی و تقویت فرصت‌های تجارت  با کانادا آمادگی دارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان