ماجرای شایعه تولید سوسیس و کالباس از گوشت سگ در مشهد

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی می‌گوید این اخبار کذب است و با عاملان انتشار آن برخورد خواهد شد

سگ‌های ولگرد در اطراف تهران - عکس از ایرنا

چندی پیش انتشار برخی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده یک کارخانه تولید سوسیس و کالباس در مشهد از گوشت سگ در محصولات خود، موجی از نگرانی را میان شهروندان مشهد به وجود آورد. 

در تصاویر منتشر شده نشان داده می‌شود که تعدادی سگ سلاخی شده‌اند و در توضیح این تصاویر هم آمده بود که «بازداشت رئیس کارخانه تولید سوسیس بهتک در مشهد که روزانه ۷۰۰ کیلو گوشت سگ را تبدیل به سوسیس می‌کرده» است. 

حالا مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی این اخبار و تصاویر را جعلی و نادرست می‌خواند و می‌گوید که «انتشار اخباری مبنی بر تولید سوسیس و کالباس از گوشت سگ در مشهد موضوعی تکراری و نادرست است و با عاملان این خبرهای کذب برخورد قانونی خواهد شد.»

به گفته شریعتی، مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی، «با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، چنین واحد تولیدی در مشهد و استان فعالیت نداشته و تصاویر و مطلب منتشر شده نیز سال‌های پیش با همین مضمون در فضای مجازی منتشر شده است.»

این مقام مسئول ضمن تکذیب این خبر و اشاره به «تشویش اذهان عمومی» به دلیل نشر این ادعا، گفت: «از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این باره کمک خواسته‌ایم تا برخورد لازم در این زمینه صورت گیرد.»

به گفته شریعتی، طی مکاتبه‌ای با دادستان مشهد درخواست شده است تا ضمن پیگرد قضایی، دستور لازم برای برخورد با عاملان انتشار چنین مطالبی ابلاغ شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت که انتشار چنین «اخبار جعلی و غیرواقعی»، با خدشه‌دار کردن «اعتماد عمومی» در حوزه امنیت غذایی و سلامت، زمینه «سوءاستفاده برخی معاندین علیه نظام اسلامی» را فراهم می‌کند.

هرچند که بازار چنین شایعاتی همواره در بسیاری از شهرهای ایران داغ بوده است، اما شاید واکنش مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی و ربط دادن چنین شایعه‌پراکنی‌هایی به «مخالفان نظام اسلامی»، بدیع به نظر برسد. 

شکی‌ نیست که این گونه شایعه‌پراکنی‌ها از گذشته‌های دور وجود داشته است، اما اقبال فضای مجازی نزد مخاطبان در سال‌هاهی اخیر،  دامن زدن به این اخبار و شایعات را گسترده‌تر کرده است. با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی می‌توان مشاهده کرد که در چند سال گذشته اخباری دقیقا با همین ادعاها درباره کارخانه تولید سوسیس و کالباس، اتفاقا در همین شهر مشهد، منتشر شده است؛ شایعاتی که تفاوت آن با ادعای اخیر فقط در ارقام است. 

رضا، شهروند ساکن مشهد، که ۱۵ سال است در مغازه فروش محصولات پروتئینی مشغول به کار است، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «این شایعات همیشه هست.. درباره مغازه ما هم چند سال پیش شایعاتی شبیه این بود، یا درباره خیلی کبابی‌های شهر که می‌گفتند از گوشت خر استفاده می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهروند مشهدی معتقد است که خیلی وقت‌ها این شایعات با هدف «زمین زدن» رقیب شغلی، در میان مردم رواج داده می‌شود. به گفته او، قبلا چنین شایعاتی نهایتا در سطح یک محله یا شهر باقی می‌ماند، اما با وجود «اینستاگرام »، اکنون تمام کشور از یک شایعه مطلع می‌شوند.

این شهروند ساکن مشهد به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «سال‌ها پیش وقتی هنوز موبایل هم نبود، در شهر شایع شد که یک رستوران معروف شهر از گوشت خر در تهیه کباب استفاده می‌کند و همین شایعه باعث ورشکستگی آن رستوران شد. الان قدرت فضای مجازی به حدی‌ست که شایعات این‌چنینی شاید یک کارخانه را هم ورشکست کند.»

این مغازه‌دار در ادامه می‌افزاید: «هرچند که به دلیل فشارهای اقتصادی کیفیت خیلی از محصولات گوشتی پایین آمده است، اما نظارت بر فروشندگان این محصولات همچنان سخت‌گیرانه است و مسئولان بهداشتی و ماموران بازرسی خیلی وقت‌ها در لباس مبدل سرکشی و نظارت می‌کنند.»

به گفته وی، در سال‌های اخیر و از آنجا که قدرت خرید مردم بسیار کم شده است، کارخانه‌های تولید محصولات گوشتی یا از حجم محصولات خود کاسته‌اند، یا دسته‌بندی کیفی برای محصولات قایل شده‌اند.

بیشتر از