ایمنی در برابر کرونا حداقل هشت ماه دوام دارد

بدن همچنان ویروس را «به یاد دارد» و واکنش لازم را برای جلوگیری از بیماری جدی نشان می‌دهد

طبق این بررسی، یاخته‌های «تی» که سر در پی یاخته‌های مبتلا می‌گذارند و آن‌ها را نابود می‌کنند، نیز اندکی افت می‌کنند - Peter PARKS / AFP

طبق بررسی جدیدی، ایمنی در برابر کرونا حداقل هشت ماه دوام دارد و می‌تواند تا چندین سال نوعی از حفاظت طبیعی فراهم کند.

طبق یافته‌های محققان مؤسسه لا جولا در کالیفرنیا،  در بدن اکثر کسانی که به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، پس از بهبودی یاخته‌های دارای ایمنی و «نیرومندی» پدید می‌آید که ماه‌ها دوام دارند.

برخی از این یاخته‌ها در گذر زمان محو می‌شوند، اما بدن همچنان ویروس را «به یاد دارد» و واکنش لازم را برای جلوگیری از بیماری جدی نشان می‌دهد. طبق نظر محققان، این حافظه ایمنی‌آفرین سال‌ها ماندگار است.

این یافته‌ها پشتوانه‌ای برای طرح‌های تزریق گسترده واکسن به دست می‌دهند و به این نگرانی پایان می‌دهند که مبادا ایمنی در برابر عامل بیماری‌زای سارس-کوو- ۲ که باعث کووید-۱۹ می‌شود، کوتاه‌مدت باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تحقیق که پیش از چاپ در بایورکسیو منتشر شده است، هنوز مورد ارزیابی همتایان قرار نگرفته است، اما جامع‌ترین بررسی تاکنونی در مورد ایمنی است و شواهد جدید بررسی‌های مشابه نیز در آن آمده است.

محققان نمونه‌های خون ۱۸۵ بیمار ۱۹ تا ۸۱ ساله را جمع‌آوری کردند که آزمایش کرونای آن‌ها در اوایل همه‌گیری مثبت شده بود.

ابتلای اکثر این افراد(۹۲ درصد) خفیف بود و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند.

این محققان فعالیت پادتن‌ها، یاخته‌های «بی» و یاخته‌های «تی» در بدن این افراد را بررسی کردند که همگی در دستگاه ایمنی نقشی دارند.

این واکاوی‌ها نشان داد که پادتن‌های با دوام‌تر موسوم به ایمونوگلوبین جی(IgG) شش تا هشت ماه در بدن بیمار قابل تشخیص هستند و فقط «اندکی» افت می‌کنند، و بنابراین چندین سال ماندگار هستند.

طبق این بررسی، یاخته‌های «تی» که سر در پی یاخته‌های مبتلا می‌گذارند و آن‌ها را نابود می‌کنند، نیز اندکی افت می‌کنند.

تقریباً در بدن تمام بیماران یاخته‌های «بی» پدید می‌آید که پادتن‌های خاص عامل بیماری‌زا را تولید می‌کنند و در تحریک حافظه ایمنی‌آفرین بدن برای مقابله با هر گونه ابتلا به سارس-کوو- ۲ در آینده نقش اساسی دارند.

این دو یاخته ایمنی در «به یاد آوردن» ویروس و جلوگیری از شروع بیماری جدی در صورت ابتلای مجدد به عامل بیماری‌زا یا قرار گرفتن مجدد در معرض آن، نقش ویژه‌ای دارند.

تاکنون تعداد انگشت‌شماری،‌ ابتلای مجدد به کووید-۱۹ را در سراسر جهان تایید کرده‌اند و نمونه‌های شدیدتر شدن بیماری در ابتلای دوم، از این هم کم‌تر بوده است. محققان می‌دانند که این موارد خیلی نادر است.

به گفته شین کروتی، ویروس‌شناس موسسه ایمنی‌شناسی لا جولا که یکی از سرپرستان این تحقیق جدید است، ایجاد حافظه ایمنی‌آفرین در بیماران تحت بررسی، به معنای آن است که «احتمالاً اکثریت قریب به اتفاق این افراد تا سالیان سال دچار بیماری شدید نمی‌شوند و کارشان به بیمارستان نمی‌کشد.»

طبق بررسی اخیر امپریال کالج لندن که مورد ارزیابی همتایان قرار نگرفته است، ایمنی در برابر کووید-۱۹ ممکن است در گذر زمان افت کند، زیرا گزارش کرده‌اند که بعد از مبتلا شدن، میزان پادتن‌های محافظ به سرعت کاهش می‌یابد.

اما به گفته دیپتا بهاتاچاریا، ویروس‌شناس دانشگاه آریزونا، شواهد جدید نشانگر آن است که ابتلای مجدد به ویروس‌های کرونای سرماخوردگی عادی ناشی از «تغییرات ژنی ویروس» است و ممکن است به سارس-کوو- ۲ ربطی نداشته باشد.

همچنین، طبق بررسی مؤسسه لا جولا، حفاظت درازمدت در برابر این ویروس فقط وابسته به واکنش پادتن نیست و اجزای مختلف دستگاه ایمنی در آن نقش دارند.

لارنس یونگ، استاد تودینه‌شناسی(oncology) مولکولی دانشگاه واوریک، در مورد این یافته‌ها می‌گوید: «این تحقیق مهم نشان داد که حافظه‌ای ایمنی‌آفرین در برابر سارس-کوو- ۲ وجود دارد که در افراد مختلف تفاوت می‌کند و این تفاوت می‌تواند ناشی از این باشد که علایم ابتلا در برخی افراد خیلی کم است.»

او می‌افزاید: «پیام مهم این تحقیق آن است که ایمنی در برابر کرونا از آن چه قبلاً گمان می‌رفت، طولانی‌تر است و می‌توانیم همچنان امیدوار باشیم که واکسن‌های موثر بتوانند ایمنی حفاظتی ماندگاری پدید آورند.»

بیشتر از جهان